Abstract
I denne artikel formidler vi først den teoretiske baggrund for projektet Gramma3, i hvilket vi har været involveret som forskningsmedarbejdere i 2018 og 2019. Projektet har undersøgt, hvordan der undervises i grammatik og hvordan grammatik opleves og forstås af lærere og elever i ganske almindelige 8. klasser i Danmark. Dernæst redegør vi for projektets vigtigste fund i engelsk og tysk. (Se statusrapporten i Kabel et al. (2019) for flere detaljer. Tilgængeligt også her: https://www.videnomlaesning.dk/media/2792/grammat3-rapport-2019endeligendelig.pdf.) Rapporten danner basis for projektets anden del: et samarbejde med sproglærere om små forløb. Vi vil derfor i artiklens anden del give konkrete eksempler på funktionel undervisning i tysk og engelsk, som er blevet afprøvet i en 9. klasse. Udgangspunktet for disse fremmedsprogsdidaktiske eksperimenter er vores forståelse af multi-level grammatics (Macken-Horarik et al., 2015; Kabel et al., 2019). Vi prøver at udfolde og eksplicitere dette ved at anvende nogle specifikke principper, som vi henter i Myhill et al. (2012) og Myhill (2018) og som kan inspirere til andre mulige former af kontekstualiseret grammatikundervisning i engelsk og tysk.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sproglæreren |
Vol/bind | 4 |
Sider (fra-til) | 22-27 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 0108-6154 |
Status | Udgivet - dec. 2019 |
Emneord
- sprog