Grammatikundervisning - på tværs af sprog

Mette Vedsgaard Christensen, Kristine Kabel, Lene Storgaard Brok

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

I det tværinstitutionelle projekt Gramma3 (2018-2019) har vi undersøgt fagspecifikke og fagovergribende praksisser i grammatikundervisningen. Vi har undersøgt, hvordan grammatikundervisning foregår og bliver forstået af lærere og elever i dansk, engelsk og tysk i udskolingen. Vi fulgte syv klasser på syv forskellige skoler gennem deres første- og fremmedsprogsundervisning, ligesom vi interviewede lærerne (n=22) og fokuselever (n=39) fra hver klasse med afsæt i nøgleeksempler fra undervisningen. I anden halvdel af projektet undersøgte og udviklede vi i samarbejde med lærerteams på to af de deltagende skoler eksempler på en mere kontekstualiseret grammatikundervisning, baseret på principper og forståelser udviklet på baggrund af eksisterende praksisser i alle tre fag. Grammatikundervisning har typisk grundlæggende forskellige formål i første- og fremmedsprogsfag, formål der er forbundet med elevernes oftest forskellige sproglige udgangspunkter i dansk, engelsk og tysk. Men netop det sammenlignende fagdidaktiske perspektiv var afgørende i projektet og gav mulighed for at få øje på, aftegne og forstå både fagspecifikke og fagovergribende praksisser. For eksempel foregik noget af den grammatikundervisning, vi observerede i dansk og tysk, som eksplicit undervisning i formelle forhold, enten gennem individuelle udfyldningsøvelser (dansk) eller fælles aktiviteter (tysk). I begge fag så vi også lærere, der valgte at undervise kontekstualiseret, integreret i skrive- eller kommunikativ undervisning. De deltagende elever oplevede ikke, at de havde grammatikundervisning i engelsk. Vi observerede dog også eksplicit undervisning i engelsk, men her som svar på udfordrede rammer. I oplægget sætter vi fokus på disse praksisser og diskuterer betydningen af det sammenlignende perspektiv i projektet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatonov. 2023
StatusUdgivet - nov. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Gramma3

    Kabel, K. (Projektleder), Brok, L. S. (Projektleder), Christensen, M. V. (Projektleder), Møller, H. (Projektdeltager), Riis, S. M. V. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Rohde, L. (Projektdeltager), Hansen, I. G. (Projektdeltager), Maibom, I. (Projektdeltager), Dolmer, G. (Projektdeltager), Fregerslev, P. (Projektdeltager), Jacobsen, J. G. H. (Projektdeltager), Bock, K. (Projektdeltager), Bruntt, K. L. (Projektdeltager) & Jørgensen, N. (Projektdeltager)

    01/01/1831/12/20

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

Citationsformater