”Green Kidz” – et interkulturelt medborgerskabsprojekt i engelskundervisningen

Petra Daryai-Hansen, Kira Schlifer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen præsenterer et udviklings- og forskningsprojekt på Randersgades Skole. I projektet deltog elever fra 7.v og en 5./6. klasse fra Argentina i et arrangeret kultur- og sprogmøde inden for rammerne af deres engelskundervisning.
    Projektet Green Kidz. Intercultural environmental citizenship in the English language classroom in Argentina and Denmark var et delprojekt under et større internationalt samarbejde, koordineret af Michael Byram, og belyste, hvordan interkulturelt medborgerskab kan styrkes i grundskolens læringsrum (Byram et al. under udgivelse). Grundidéen i interkulturelle medborgerskabsprojekter er, at eleverne styrker deres interkulturelle kompetencer ved at handle i fællesskab og engagerer sig for den verden de lever i: I vores projekt engagerede danske og argentinske elever sig i miljøspørgsmål – både lokalt, transnationalt og globalt.
    OriginalsprogDansk
    BogserieSprogforum
    Vol/bind64
    Udgave nummerArrangerede sprog- og kulturmøder
    Antal sider6
    ISSN0909-9328
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • sprogtilegnelse

    Citationsformater