Grib litteraturens dannelsesmuligheder - med selvoverskridelse og empati

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Kapitlet peger på litteraturundervisningens dannelsesmuligheder, og hvordan disse afspejles i de litteraturdidaktiske valg af værk, analysetilgang og elevinvolvering. Kapitlet fremhæver tre kriterier ved tekster, der indgår i en undersøgende og engagerende litteraturundervisning. Teksterne skal være flertydige og fortolkningsåbne og give læseren mulighed for indlevelse, indsigt og selvoverskridelse.
    OriginalsprogDansk
    TitelDannelse i alle fag
    RedaktørerJeanette Hansen, Mette Rønø, Sophie Ellgaard Soneff, Astrid Holtz Yates
    Antal sider14
    ForlagDafolo
    Publikationsdato23 okt. 2019
    Sider69-83
    ISBN (Trykt)978-87-7160-795-6
    StatusUdgivet - 23 okt. 2019

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • identitetsdannelse
    • litteratur
    • litteraturdidaktik

    Citationsformater