Projekter pr. år
Abstract
Det er ofte blevet hævdet, at de danske lærerseminarier og den danske læreruddannelse er præget af N.F.S. Grundtvigs skoletanker. Nogle ser det som et særligt dansk dannelsesmæssigt adelsmærke og andre som en forhindring for en nødvendig international harmonisering af læreruddannelsen i retning af øget forskningsforankring. På trods af den efterhånden omfattende forskning i folkeskolens og seminariernes historie er der imidlertid ikke foretaget en nærmere undersøgelse af Grundtvigs og grundtvigianismens indflydelse på de danske seminarier. Den er snarere blevet underforstået eller blot postuleret. Denne artikel vil råde bod på denne mangel ved at analysere den grundtvigske påvirkning af de danske seminarier i perioden fra grundtvigianismens frembrud i 1840’erne over dens gennembrud i 1860’erne til dens konsolidering omkring 1920.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelseshistorie |
Vol/bind | 54 |
Sider (fra-til) | 63-96 |
Antal sider | 34 |
ISSN | 0900-226X |
Status | Udgivet - 31 dec. 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- N.F.S. Grundtvig
- dannelse
- grundtvigianisme
- idéhistorie
- læreruddannelse
- seminarier
- virkningshistorie
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Grundtvig og seminarierne 1840-1920
Hjermitslev, H. H. (Projektleder)
01/08/19 → 01/11/21
Projekter: Projekt › Forskning