Grundtvigske seminarier 1840-1920

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Det er ofte blevet hævdet, at de danske lærerseminarier og den danske læreruddannelse er præget af N.F.S. Grundtvigs skoletanker. Nogle ser det som et særligt dansk dannelsesmæssigt adelsmærke og andre som en forhindring for en nødvendig international harmonisering af læreruddannelsen i retning af øget forskningsforankring. På trods af den efterhånden omfattende forskning i folkeskolens og seminariernes historie er der imidlertid ikke foretaget en nærmere undersøgelse af Grundtvigs og grundtvigianismens indflydelse på de danske seminarier. Den er snarere blevet underforstået eller blot postuleret. Denne artikel vil råde bod på denne mangel ved at analysere den grundtvigske påvirkning af de danske seminarier i perioden fra grundtvigianismens frembrud i 1840’erne over dens gennembrud i 1860’erne til dens konsolidering omkring 1920.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelseshistorie
Vol/bind54
Sider (fra-til)63-96
Antal sider34
ISSN0900-226X
StatusUdgivet - 31 dec. 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • N.F.S. Grundtvig
  • dannelse
  • grundtvigianisme
  • idéhistorie
  • læreruddannelse
  • seminarier
  • virkningshistorie

Citationsformater