Abstract
Lektorlaboratorier er tilbud til lektorer i VIA med henblik på udvikling af undervisning. Ideen om lektorlaboratorier har afsæt i teorier om professionelle læringsfællesskaber og SoTL (Scholarship of Teaching of Learning). Der har i 2025 været andre lektorlaboratorier end det om gruppearbejde, og praksis kan variere, men på dette lektorlaboratorie om gruppearbejde har fokus været:
• Organisering i læringsgrupper dannet ud fra deltagernes interesse og god tid til at arbejde i læringsgrupper ved mødegange
• Erfaringsoverlevering på tværs af læringsgrupper har været et stærkt deltagerønske, så der er afsat tid til arbejde i faste tværgående grupper ved mødegange
• Deltagerne har haft 50 timer til det samlede arbejde, heraf er 22 anvendt på fælles møder
• Lektorlaboratoriet skulle føre til udvikling af praksis ud fra en eksperimenterede tilgang
• Et lektorlaboratorie har en udviklingsproces med kort rammesætning af viden, en mindre undersøgelse, design af forandringsproces, afprøvning, evaluering og dokumentation herunder anbefalinger til andre.
Det er meget af skulle nå inden for tidsrammen, så derfor må det samlede materiale læses i det lys.
Der er tre hovedoverskrifter i materialet: Underviserrollen i gruppearbejde, Organisering af gruppearbejde og Professionsdidaktiske perspektiver i gruppearbejde. Disse overskrifter er udarbejdet i en fælles proces på holdet med henblik på den mundtlige formidling og samlede drøftelse, som lektorlaboratoriet er afsluttet med. De enkelte bidrag er placeret under en overskrift velvidende, at mange af produkterne går på tværs af disse overskrifter. Der er skrevet ud fra en ramme, så der er en vis ensartethed og samtidig mulighed for individuelle prioriteringer.
Deltagernes skriftlige produkter er givet titler, så det er hurtigt at danne sig et overblik over nogle af de mange og forskelligartede problemstillinger, som der er arbejdet med. Samtidig griber problemstillingerne ind i hinanden og må ses i lyset af den didaktiske kompleksitet, gruppearbejde er. Håbet er, at det samlede materiale kan inspirere til fortsat arbejde med gruppearbejde på professionshøjskoler. I hvert fald viser det professionsuddanneres store interesse for og indsats i at kvalificere undervisning til gavn for studerende og professioner. Rækkefølgen af de enkelte produkter er valgt på baggrund af den fælles proces omkring afslutningsdagen og oplæg på denne. Deltagerne har haft muligt for at fravælge, at deres skriftlige produkt indgår i det samlede materiale.
Tak for engageret deltagelse, vi kunne sagtens have brugt et år til med litteraturstudier og undersøgelser, men prioriteringen er at forandre i det små inden for rammen og det er nået.
• Organisering i læringsgrupper dannet ud fra deltagernes interesse og god tid til at arbejde i læringsgrupper ved mødegange
• Erfaringsoverlevering på tværs af læringsgrupper har været et stærkt deltagerønske, så der er afsat tid til arbejde i faste tværgående grupper ved mødegange
• Deltagerne har haft 50 timer til det samlede arbejde, heraf er 22 anvendt på fælles møder
• Lektorlaboratoriet skulle føre til udvikling af praksis ud fra en eksperimenterede tilgang
• Et lektorlaboratorie har en udviklingsproces med kort rammesætning af viden, en mindre undersøgelse, design af forandringsproces, afprøvning, evaluering og dokumentation herunder anbefalinger til andre.
Det er meget af skulle nå inden for tidsrammen, så derfor må det samlede materiale læses i det lys.
Der er tre hovedoverskrifter i materialet: Underviserrollen i gruppearbejde, Organisering af gruppearbejde og Professionsdidaktiske perspektiver i gruppearbejde. Disse overskrifter er udarbejdet i en fælles proces på holdet med henblik på den mundtlige formidling og samlede drøftelse, som lektorlaboratoriet er afsluttet med. De enkelte bidrag er placeret under en overskrift velvidende, at mange af produkterne går på tværs af disse overskrifter. Der er skrevet ud fra en ramme, så der er en vis ensartethed og samtidig mulighed for individuelle prioriteringer.
Deltagernes skriftlige produkter er givet titler, så det er hurtigt at danne sig et overblik over nogle af de mange og forskelligartede problemstillinger, som der er arbejdet med. Samtidig griber problemstillingerne ind i hinanden og må ses i lyset af den didaktiske kompleksitet, gruppearbejde er. Håbet er, at det samlede materiale kan inspirere til fortsat arbejde med gruppearbejde på professionshøjskoler. I hvert fald viser det professionsuddanneres store interesse for og indsats i at kvalificere undervisning til gavn for studerende og professioner. Rækkefølgen af de enkelte produkter er valgt på baggrund af den fælles proces omkring afslutningsdagen og oplæg på denne. Deltagerne har haft muligt for at fravælge, at deres skriftlige produkt indgår i det samlede materiale.
Tak for engageret deltagelse, vi kunne sagtens have brugt et år til med litteraturstudier og undersøgelser, men prioriteringen er at forandre i det små inden for rammen og det er nået.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Gruppearbejde - indblik i problemstillinger, resultater og erfaringer fra lektorlaboratorie 2024 |
Redaktører | Henriette Duch |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2024 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- gruppearbejde
- Uddannelse, professioner og erhverv
- gruppearbejde