TY - BOOK
T1 - Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser
A2 - Duch, Henriette
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver er en studiebog til undervisere og lærerstuderende, som har interesse i at få viden på området samt inspiration til, hvorledes de kan arbejde videre i deres egen undervisning.Gruppearbejde er en velkendte arbejdsformer i ungdoms- og videregående uddannelser, hvor nogle centrale didaktiske spørgsmål er, hvordan og hvorfor man vælger gruppearbejdet. Gennem 10 kapitler med eksempler hentet fra videregående uddannelser og ungdomsuddannelse konkretiseres dette. Gennem antologien præsenteres læseren for forskellige emner som de politiske ideer omkring gruppearbejde, den internationale forsknings anbefalinger, læringsteoretiske forståelser af gruppearbejde, samt at et argument for gruppearbejde kan være et ønsker om at fremme elever og studerendes demokratiske deltagelse. Der er også kapitler om deltagerne i gruppearbejde, samt hvorledes gruppearbejde kan evalueres. Endelig indgår i antologien kapitler om særlige former for gruppearbejde så som problembaseret læring og studiegrupper. Antologien afsluttes med et kapitel om det kollegiale samarbejde og kommunikation i arbejdsformen.Gennem kapitlerne præsenteres læseren for forskningsperspektiver og empiriske eksempler. Hvert kapitel afsluttes med en opsamling på pointer, forslag til refleksioner eller inspiration til læserens egen undervisning. Derved er det håbet, at antologiens bidrage til at kvalificere den kommende, nye eller erfarne underviser til at træffe didaktiske valg i forbindelse med gruppearbejde.
AB - Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver er en studiebog til undervisere og lærerstuderende, som har interesse i at få viden på området samt inspiration til, hvorledes de kan arbejde videre i deres egen undervisning.Gruppearbejde er en velkendte arbejdsformer i ungdoms- og videregående uddannelser, hvor nogle centrale didaktiske spørgsmål er, hvordan og hvorfor man vælger gruppearbejdet. Gennem 10 kapitler med eksempler hentet fra videregående uddannelser og ungdomsuddannelse konkretiseres dette. Gennem antologien præsenteres læseren for forskellige emner som de politiske ideer omkring gruppearbejde, den internationale forsknings anbefalinger, læringsteoretiske forståelser af gruppearbejde, samt at et argument for gruppearbejde kan være et ønsker om at fremme elever og studerendes demokratiske deltagelse. Der er også kapitler om deltagerne i gruppearbejde, samt hvorledes gruppearbejde kan evalueres. Endelig indgår i antologien kapitler om særlige former for gruppearbejde så som problembaseret læring og studiegrupper. Antologien afsluttes med et kapitel om det kollegiale samarbejde og kommunikation i arbejdsformen.Gennem kapitlerne præsenteres læseren for forskningsperspektiver og empiriske eksempler. Hvert kapitel afsluttes med en opsamling på pointer, forslag til refleksioner eller inspiration til læserens egen undervisning. Derved er det håbet, at antologiens bidrage til at kvalificere den kommende, nye eller erfarne underviser til at træffe didaktiske valg i forbindelse med gruppearbejde.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - gruppearbejde
KW - ungdomsuddannelser
M3 - Antologi
SN - 9788772166827
BT - Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser
PB - Frydenlund
ER -