Gruppearbejde som en demokratisk aktivitet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Gruppearbejde kan være en didaktisk tilgang til at uddanne og socialisere elever til demokratisk forståelse og aktiv deltagelse i samfundet, hvilket er en del af formålet med de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Kapitlet præsenterer teoretiske perspektiver på demokrati i uddannelse og formidler elevers erfaringer med og forståelse af demokrati i en argumentation for, at gruppearbejde kan give muligheden for i at øve sig i demokratiske aktiviteter. Derudover drøfter artiklen, hvilke didaktiske opmærksomheder lærerne kan have for øje, når gruppearbejde skal understøtte demokratisk forståelse og aktiv deltagelse.
OriginalsprogDansk
TitelGruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver
RedaktørerHenriette Duch
Antal sider10
ForlagFrydenlund
Publikationsdato2023
Udgave1
Sider41-50
ISBN (Trykt)9788772166827
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • demokrati
  • ungdomsuddannelser

Citationsformater