Abstract
I projektet har gruppementoring med fokus på aktionslæring været afprøvet som en metode til at udvikle og fastholde lærere i folkeskolen og som en måde at modvirke arbejdsbetingetsygefravær og førtidspensionering på .
Sigtet med gruppementoring med fokus på aktionslæring har været at støtte og udvikle de deltagende lærere personligt og professionelt for at øge deres selvtillid for på sigt at fastholde lærerne i arbejdet og samtidig også at udvikle mentorernes kompetencer.
Empirien viser, at gruppementoring med fokus på aktionslæring har mange muligheder for at støtte og udvikle mentees. Den udspørgende,undersøgende samtale kombineret med aktioner udvikler og rykker.
Samlet set peger empirien på ændringer i professionelle holdninger og på oplevelse af ændringer i måder at fungere kognitivt og emotionelt på, hvilket igen peger i retning af ændringer af professionel identitet.
Sigtet med gruppementoring med fokus på aktionslæring har været at støtte og udvikle de deltagende lærere personligt og professionelt for at øge deres selvtillid for på sigt at fastholde lærerne i arbejdet og samtidig også at udvikle mentorernes kompetencer.
Empirien viser, at gruppementoring med fokus på aktionslæring har mange muligheder for at støtte og udvikle mentees. Den udspørgende,undersøgende samtale kombineret med aktioner udvikler og rykker.
Samlet set peger empirien på ændringer i professionelle holdninger og på oplevelse af ændringer i måder at fungere kognitivt og emotionelt på, hvilket igen peger i retning af ændringer af professionel identitet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Århus VIA |
---|---|
Antal sider | 47 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- aktionslæring
- kompetenceudvikling
- læreprocesser
- vejledning
- fastholdelse
- efteruddannelse
- Mentorskab