Højskole Uden Mure: Afsluttende evaluering, april 2023

Silla Marie Mørch Sievers, Cecilie Kolonda Moesby-Jensen, Charlotte Rosenberg, Rikke Egaa Jørgensen, Jane Vinther, Astrid Berg Bonnen, Vera Winther, Lone Munkeskov Hansen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I 2017 vedtoges ’Aftale om bedre veje til uddannelse og job’ og etableringen af den forberedende grunduddannelse (FGU). Denne indsats var målrettet gruppen af unge under 25 år, der ikke er i uddan-nelse eller job. Målsætningen er, at alle unge i 2030 skal være i uddannelse, have gennemført en uddan-nelse eller være i beskæftigelse, når de fylder 25 år, og at 90 pct. af de unge skal have gennemført en ungdomsuddannelse, når de fylder 25 år (Børne- og Undervisningsministeriet, 2017).
Trods ambitionerne om, at næsten alle unge skal have en ungdomsuddannelse, er der fortsat en gruppe af unge, som falder igennem uddannelsessystemets masker. Højskole Uden Mure er et projekt, der er etableret med henblik på at skabe et tilbud til nogle af disse sårbare unge, som ellers har haft svært ved at finde deres vej igennem uddannelsessystemet. Højskole Uden Mure er således et bud på en model, der kan fungere som et alternativt tilbud til disse unge. Et tilbud, som blandt andet nogle kommuner har efterlyst.
OriginalsprogDansk
ForlagProfessionshøjskolen Absalon
Antal sider79
StatusUdgivet - apr. 2023

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge

Citationsformater