Abstract
Den grønne omstilling i tekstilbranchen kommer til at forandre undervisningsindholdet på VIA design og business uddannelser. Der er tale om et radikalt paradigmeskifte. Indenfor denne nye dagsorden er vi 4 undervisere, der i FoU-regi og på tværs af professioner, har udviklet et nyt interaktivt undervisningsmateriale i form af et dialogværktøj (IDV).
Det vi gerne vil formidle på konferencen, er en præsentation af IDV, som et eksemplarisk eksempel på, hvad der kommer ud af at arbejde tværprofessionelt med uddannelsesudvikling og hvordan dette har haft indflydelse på undervisningen og de studerendes læring. Vi vil præsentere findings i forbindelse med brug af IDV i undervisningsforløb. Vores teoretiske ståsted er med udgangspunkt i pragmatismen, tilgangen har været handlingsorienteret og der er taget udgangspunkt i praksis. Vi har søgt svar på Hvordan kan et interaktivt dialogværktøj gøre en forskel for deltagernes læring? Vi har anvendt ”mixed methodes” som metode til at indsamle empiri med det formål at opnå en mere komplementær viden (Frederiksen, 2020, s. 262).
Vores empiri bygger på felt observationer, semistruktureret interview og spørgeskemaer. Disse har tjent som evaluering og videre udvikling af værktøjet. Til analyse er anvendt model for udforskningsprocessen (Miettinen, 2000, s, 65), og teori der peger på hvordan dialog kan hjælpe til at fremme kritisk tænkning og derved skabe samfundsforandringer. (Freire, 2014)
Værktøjet kan tones afhængigt af målgruppe. Det tilbyder mulighed for dialog i videnstrekanten i krydsfeltet mellem forskning, uddannelse og profession.
Det faglige indhold i IDV bygger på sidste nye viden. Vi arbejder ud fra en forskningsbaseret tilgang til viden og i den forbindelse er det særligt vigtigt, at den studerende i forbindelse med brug af IDV skal anvende eksisterende viden til at udvikle nye praksisnære løsninger. Gennem vekslen mellem teorinær og praksisnær teori, bidrages til udvikling af professionel identitet.
IDV har til formål at visualisere kompleksiteten i tekstile produkters forsyningskæde og vil åbne deltagernes øjnene for, hvordan vi er afhængige af beslutninger taget på tværs af professioner. IDV er taktilt, visuelt og dialogbaseret. En fysisk aktivitet der involverer sanserne.
Et keyword er involvering og at deltagerne er medskaber af viden ved at arbejde med IDV. At den enkelte og gruppen kan få en oplevelse af at være handlekraftig i den verden de skal ud og agere i
Det vi gerne vil formidle på konferencen, er en præsentation af IDV, som et eksemplarisk eksempel på, hvad der kommer ud af at arbejde tværprofessionelt med uddannelsesudvikling og hvordan dette har haft indflydelse på undervisningen og de studerendes læring. Vi vil præsentere findings i forbindelse med brug af IDV i undervisningsforløb. Vores teoretiske ståsted er med udgangspunkt i pragmatismen, tilgangen har været handlingsorienteret og der er taget udgangspunkt i praksis. Vi har søgt svar på Hvordan kan et interaktivt dialogværktøj gøre en forskel for deltagernes læring? Vi har anvendt ”mixed methodes” som metode til at indsamle empiri med det formål at opnå en mere komplementær viden (Frederiksen, 2020, s. 262).
Vores empiri bygger på felt observationer, semistruktureret interview og spørgeskemaer. Disse har tjent som evaluering og videre udvikling af værktøjet. Til analyse er anvendt model for udforskningsprocessen (Miettinen, 2000, s, 65), og teori der peger på hvordan dialog kan hjælpe til at fremme kritisk tænkning og derved skabe samfundsforandringer. (Freire, 2014)
Værktøjet kan tones afhængigt af målgruppe. Det tilbyder mulighed for dialog i videnstrekanten i krydsfeltet mellem forskning, uddannelse og profession.
Det faglige indhold i IDV bygger på sidste nye viden. Vi arbejder ud fra en forskningsbaseret tilgang til viden og i den forbindelse er det særligt vigtigt, at den studerende i forbindelse med brug af IDV skal anvende eksisterende viden til at udvikle nye praksisnære løsninger. Gennem vekslen mellem teorinær og praksisnær teori, bidrages til udvikling af professionel identitet.
IDV har til formål at visualisere kompleksiteten i tekstile produkters forsyningskæde og vil åbne deltagernes øjnene for, hvordan vi er afhængige af beslutninger taget på tværs af professioner. IDV er taktilt, visuelt og dialogbaseret. En fysisk aktivitet der involverer sanserne.
Et keyword er involvering og at deltagerne er medskaber af viden ved at arbejde med IDV. At den enkelte og gruppen kan få en oplevelse af at være handlekraftig i den verden de skal ud og agere i
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 28 nov. 2024 |
Status | Udgivet - 28 nov. 2024 |
Begivenhed | Konference for Professionsuddannelser: Professionsuddannelser vi er stolte af - VIA University College, Horsens, Danmark Varighed: 28 nov. 2024 → 28 nov. 2024 https://www.konferenceforprofessionsuddannelser.dk |
Konference
Konference | Konference for Professionsuddannelser |
---|---|
Lokation | VIA University College |
Land/Område | Danmark |
By | Horsens |
Periode | 28/11/24 → 28/11/24 |
Internetadresse |
Emneord
- professionsuddannelser
- Dialog og sansebaseret
- Kritisk refleksion
- Praksinært
- Transformativ læring
- Tværfagligt