Handlende fortolkning: At udtrykke det usigelige i æstetiske læreprocesser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Det kan være svært for elever i danskundervisningen at tale om fortolkning af fiktive tekster. Der er noget i teksterne, der er umuligt at sætte ord på, men som stadigvæk er til stede. Der er følelser, sansninger, stemninger og fornemmelser i de fiktive tekster, som er usigelige (Hohr & Pedersen, 1996). Drama i danskundervisningen rummer æstetiske aktiviteter til at handle fortolkninger af fiktive tekster med krop og stemme, som engagerer både elever og lærere, og i denne artikel konkretiseres nogle få af disse aktiviteter, med udgangspunkt i undervisning med billedbøger i grundskolens danskfag.
OriginalsprogDansk
FagbladDANSK
Udgave nummer1
Sider (fra-til)22-25
Antal sider4
ISSN2446-1598
StatusUdgivet - 4 mar. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Dramapædagogik
  • Litteraturdidaktik
  • æstetiske læreprocesser

Citationsformater