Abstract
De senere år har vi set et øget fokus på monitorering af børns udvikling og et generelt øget fokus på måling af børn. Målingerne har to sider. Først og fremmest de opsatte (mere eller mindre eksplicitte) mål eller standarder, som fungerer som pejlemærker for barnets udvikling, samt den faktiske opfølgning eller monitorering af udvikling i forhold til de opsatte mål. Med denne artikel ønsker vi at sætte fokus på, hvordan mål opstilles for børn og unge – mere specifikt de handleplansmål, der udarbejdes i kommunale børnefamilieafdelinger – og hvilke virkninger og konsekvenser denne målsætning kan have på både kort og lang sigt. Artiklen undersøger, hvordan børn og unge inddrages, og hvordan selve målformuleringen kan stride imod børn og unges grundlæggende rettigheder i forhold til at blive hørt. Artiklen bygger på empiriske indsigter fra den ene forfatters ph.d.-afhandling (Harkes, 2021).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 55-66 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Børn og unge