Abstract
Artiklen diskuterer, om videnskaben har taget magten over den professionelle dømmekraft. Med ”videnskaben” menes mere præcist den evidensbaserede og pædagogiske af slagsen, repræsenteret ved bl.a. John Hattie og David Mitchell. Gennem en beskrivelse af bevægelser i det pædagogiske videnshierarki viser Engsig, hvordan den evidensbaserede pædagogiske videnskab, med støtte fra policyniveauet, potentielt udgrænser andre former for viden i det pædagogiske felt, bl.a. praktikernes kropslige erfaringer. Engsig argumenterer for en revitalisering og reformulering af dømmekraftsbegrebet baseret på Hannah Ahrendt, hvor ud fra dømmekraft må forstås som en ”dialog med mange”.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 6-15 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - feb. 2019 |
Emneord
- evidens
- Hannah Arendt
- dømmekraft