Har den evidensbaserede videnskab taget magten over den professionelle dømmekraft?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer, om videnskaben har taget magten over den professionelle dømmekraft. Med ”videnskaben” menes mere præcist den evidensbaserede og pædagogiske af slagsen, repræsenteret ved bl.a. John Hattie og David Mitchell. Gennem en beskrivelse af bevægelser i det pædagogiske videnshierarki viser Engsig, hvordan den evidensbaserede pædagogiske videnskab, med støtte fra policyniveauet, potentielt udgrænser andre former for viden i det pædagogiske felt, bl.a. praktikernes kropslige erfaringer. Engsig argumenterer for en revitalisering og reformulering af dømmekraftsbegrebet baseret på Hannah Ahrendt, hvor ud fra dømmekraft må forstås som en ”dialog med mange”.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Udgave nummer1
Sider (fra-til)6-15
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - feb. 2019

Emneord

  • evidens
  • Hannah Arendt
  • dømmekraft

Citationsformater