Haver til Maver- Studie af udbredelse og effekter af kulinarisk skolehaveprogram

Pernille Malberg Dyg, Karen Wistoft Christoffersen, Mikkel Lassen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    153 Downloads (Pure)

    Abstract

    Rapporten handler om, hvordan det er gået med at brede Haver til Maver ud.
    På Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet,
    fik vi til opgave at følge udbredelsen i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol, ved lektor Pernille Malberg Dyg.
    Vi har gennemført følgeforskning i den nationale udbredelse af Haver til Maver
    med særligt fokus på de pædagogiske muligheder og pædagogikken i de nye skolehaver, læringsuderum, havebaseret læring, udekøkkener – nærmere betegnet madlavning, smag og råvarekendskab – elevernes trivsel i skolehaverne, spor i børnenes hverdag – hjemme og i fritiden – samt kvalificering og kompetenceudvikling hos de nye Haver til Maver-undervisere.
    Vores undersøgelse bygger videre på evalueringen i 2009-2011 og rapporten
    “Haver til Maver – et studie af engagement, skolehaver og naturformidlingen”
    udgivet af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse Århus Universitet,
    2011. Vi håber hermed at have genereret ny, brugbar viden til skolehavefeltet.
    OriginalsprogDansk
    TitelHaver til Maver udbredelse – Studie af udbredelse og effekter af kulinarisk skolehaveprogram
    Antal sider133
    ForlagDanmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
    Publikationsdato18 mar. 2016
    StatusUdgivet - 18 mar. 2016

    Emneord

    • pædagogik
    • specialundervisning
    • børn
    • forældre
    • pædagogisk arbejde
    • udeskole
    • naturfag
    • matematik
    • undervisningsdifferentiering

    Citationsformater