H.C. Andersen og Harry Styles. Om (læse)lyst til fortællinger i forskellige formater

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med udgangspunkt i enkelte centrale fund og en række kvalitative udsagn fra børn i 6. og 8. klasse fra rapporten Læsere mellem medier (Henkel et al., 2022) analyserer og diskuterer artiklen, hvad der motiverer og engagerer læsere i en digital tid. Hvordan lever børn sig ind i og får selvindsigt i mødet med litteratur og andre fortællinger? Hvordan møder de det helt anderledes, bliver verdensvendte og potentielt dannede i deres omgang med fortællinger? På baggrund af analysen af det empiriske materiale, der viser, hvordan børnene bliver motiverede af både et blik indadtil, et blik på fortællingen i sig selv og et blik udadtil, diskuterer artiklen, hvad vi som undervisere i og formidlere af litteratur med fordel kan være nysgerrige på i forhold til at få indsigt i og befordre læselyst.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer31
Sider (fra-til)36-46
Antal sider11
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • kvantitativ undersøgelse
  • læselyst
  • læsning
  • medier

Citationsformater