"Hej med jer! I dag bliver det spændende :-)": Lektieanvisninger og fagfremstilling - et møde med faget

Stinna Straagaard, Kristine Lund Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

I artiklen fremlægges en undersøgelse af, hvordan og i hvilket omfang lektieanvisninger i dansk kan anvendes til at undersøge et fags fremtræden afhængigt af måden, hvorpå der gives lektier for. Undersøgelsen tager udgangspunkt i danskfaget i gymnasieskolen, men eftersom fokus er på, hvordan et fag udtrykkes i lektieanvisninger, kan undersøgelsen og dens fund også overføres til andre fag. I undersøgelsen forstår vi lektieanvisninger som et møde mellem fag og elev, og med afsæt i denne anskuelse afdækker vi lektieanvisningers didaktiske potentiale.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftGymnasiepædagogik
Vol/bind300
Udgave nummer120
Sider (fra-til)39-56
Antal sider17
ISSN1399-6096
StatusUdgivet - 10 maj 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Lektier
  • fagfremstilling
  • kommunikation
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • anvendelse af lektier

Citationsformater