Helhedsorienteret sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole

Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, der danner den teoretiske ramme for bogen "Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole" og er bogens første kapitel. Bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme defineres. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Kapitlet afsluttes med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette magne Jensen, Stig Broström
Antal sider17
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Sider11-27
ISBN (Trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - 2015
NavnPædagogik og sundhed

Emneord

  • sundhedsfremme
  • dagtilbud
  • sundhedspædagogik
  • skole

Citationsformater