Abstract
Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, der danner den teoretiske ramme for bogen "Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole" og er bogens første kapitel. Bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme defineres. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Kapitlet afsluttes med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats |
Redaktører | Venka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette magne Jensen, Stig Broström |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 11-27 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-917-4 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- sundhedspædagogik
- sundhedsfremme
- dagtilbud
- skole