Helhedsorienteret undervisning på FGU

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger, hvordan helhedsorienteret undervisning skal forstås på FGU. Det er et krav, at undervisningen skal være helhedsorienteret, men hvad vil det sige? Hvilke helheder skal undervisningen rette sig imod, og hvad skal udgøre dele? Med teoretisk afsæt i Karen Borgnakkes analyseramme for evalueringsforskning af uddannelsesindsatser følges visionen fra ide til praksis gennem en sammenlignende analyse af Børne- og Undervisningsministeriets beskrivelser af helhedsorienteret undervisning og FGU-læreres forståelse af begrebet. Baseret på analysens fund udvikles afslutningsvis en model for helhedsorienteret undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSpecialpaedagogik
Vol/bind43
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-21
Antal sider18
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • FGU
  • helhedsorienteret undervisning

Citationsformater