Abstract
Afhandlingens formål er at demonstrere identifikationsbegrebets strukturanalytiske og epistemologiske æstetiske rækkevidde på en række udvalgte visuelle værker med henblik på at skabe betydningsdannelse i et synkront perspektiv, hvorigennem modtagerens variable muligheder for identifikation med helten er forsøgt afprøvet; subsidiært undersøger afhandlingen muligheden for at kvalificere en mediedidaktik om æstetisk selvdannelse i en skole- og lærerrelateret kontekst.
I et bredere forskningsmæssigt perspektiv kan formålet med "Heltens metamorfoser" formuleres som en udfordring til den nyere kognitive receptionsforskning, som ikke - synes interesseret i at reflektere modtagerens æstetiske og perceptive dispositioner gennem en undersøgelse af disse dispositioners særlige kvaliteter og aktualisering i et givet visuelt værk.
I et bredere forskningsmæssigt perspektiv kan formålet med "Heltens metamorfoser" formuleres som en udfordring til den nyere kognitive receptionsforskning, som ikke - synes interesseret i at reflektere modtagerens æstetiske og perceptive dispositioner gennem en undersøgelse af disse dispositioners særlige kvaliteter og aktualisering i et givet visuelt værk.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | The Faculty of Humanities Aarhus University |
---|---|
Vol/bind | vol. 1. |
Udgave | Første udgave |
Antal sider | 199 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2006 |
Emneord
- æstetik og didaktik