Higher order - tænkning og samtale

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel diskuterer jeg det blik på higher order thinking i samfundsfag, som kommer til udtryk i artiklen “Higher order thinking in social science classrooms in Denmark and Norway” af Anders Christensen og Nora Mathé. I min diskussion af forfatternes nuancerende perspektiv på, hvordan higher order thinking manifesterer sig i undervisningen, forskyder jeg fokus fra elevers tænkning til elevers gøren. I den forbindelse foreslår jeg, at man, som alternativ eller supplement til evalueringen af elevers tænkning, kan betragte potentialet for udviklingen heraf i lyset af elevernes måder at engagere sig og deltage mere eller mindre bevidst reflekteret i den dialog og samtale, som finder sted i undervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
Vol/bind2023
Udgave nummer7
Sider (fra-til)113-124
Antal sider12
DOI
StatusUdgivet - jun. 2023

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater