Historie i samspil med andre fag: AT og studieretningstoning

Nikolaj Petersen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Denne artikel præsenterer en række refleksioner over historie i tværfaglige samspil i stx. Udgangspunktet tages dels i Peter Hobels teori om de tre vidensformer: at vide-viden, at kunne-viden og praktisk-etisk viden , idet disse kategorier beskriver tre forskellige fagaspekter, der kan bruges til at definere et fag i sig selv såvel som til at analysere dets rolle i faglige samspil. Desuden tages der afsæt i Søren Harnow Klausens taksonomi over grader af fagligt samspil: hjælpediscipliner, flerfaglighed, fællesfaglighed/tværfaglighed og fagoverskridende samarbejde. I lyset af disse to teoretiske rammer undersøges historiefagets muligheder for at positionere sig i faglige samspil, eksemplificeret ved de to fokusområder for denne artikel, AT og studieretningstoning.
    OriginalsprogDansk
    TitelHistoriedidaktik
    Antal sider8
    ForlagColumbus
    Publikationsdato2017
    ISBN (Trykt)978-87-797-0398-8
    StatusUdgivet - 2017

    Citationsformater