Historisk analyse som metodisk tilgang GØR en forskel

Winnie Westergaard Høgsaa, Pia Koustrup

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I bekendtgørelsen for sygeplejerskeuddannelsen er der i forbindelse med Modul 9 beskrevet, at den studerende skal have opnået læringsudbytte i at kunne perspektivere sygepleje i relation til sygeplejefagets historiske opkomst og udvikling.
I den nationale studieordning fremgår det, at der skal undervises i vidensformer i sygeplejen og forholdet mellem disse, herunder videnskabelse og vidensbrug historisk og aktuel. Fokus i artiklen er den konkrete praksisnære undervisning i sygeplejefagets historie på Modul 9 i sygeplejerskeuddannelsen og anvendelse af den historiske metode som analyseredskab.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind22
Udgave nummer1
Sider (fra-til)17-22
Antal sider6
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • historisk analyse
  • kildekritik
  • modul 9
  • sygeplejehistorie

Citationsformater