@article{737b64e613b3447395df4d2dda8975c5,
title = "Hjemmeskole under corona: mellem familiel{\ae}ngsel og familief{\ae}ngsel",
abstract = "Artiklen s{\ae}tter spot p{\aa} for{\ae}ldres involvering i b{\o}rns {\textquoteright}hjemmeskole{\textquoteright}under corona-nedlukningen af skolerne i 2020. Med udgangspunkt i ensp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse samt interview med for{\ae}ldre til b{\o}rn i 6.-9.klasse viser artiklen, hvordan for{\ae}ldre til skolens {\ae}ldste b{\o}rn har v{\ae}ret t{\ae}tinvolverede i deres b{\o}rns skolegang, men p{\aa} kvalitativt forskellige m{\aa}der.Analysen omhandler for{\ae}ldres praksisser i hjemmeskolingen og informeretaf uddannelsessociologi og forskning i for{\ae}ldreskab oparbejdes kategorieraf involveringsformer. I deres h{\aa}ndteringer af hjemmeskolen ses for{\ae}ldreneat tr{\ae}kke p{\aa} forskelligartede ressourcer, der indg{\aa}r i at arrangere skoleogfamilieliv. Hjemmeskolen aktiverer idealer om hygge og lystbetonedepraksisser, der p{\aa} tv{\ae}rs af materialet kan iagttages som en l{\ae}ngsel efteret harmonisk familiesamv{\ae}r. Imidlertid producerer hjemmeskolen ogs{\aa}f{\o}lelser som frustration og afmagt, der viser sig i en involveringsform, hvorfor{\ae}ldre {\textquoteright}h{\ae}nger i med neglene{\textquoteright} og hjemmet opleves som et f{\ae}ngsel.",
keywords = "B{\o}rn og unge, Skoler, fag og institutioner",
author = "Marianne Brodersen and Rikke Brown",
year = "2021",
month = jun,
language = "Dansk",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",
}