Hjernen og det neurale netværk

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv formidler, hvordan neuropsykologien kan forstås i en neuropædagogisk ramme medfokus på hjerne, krop og omverden. Forfatterne viser, hvordan viden og teorier fra neuropsykologen kan anvendes inden for det pædagogiske, social- og sundhedsfaglige og undervisningsfaglige felt.
Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre.
Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland, og er den del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder de sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.
OriginalsprogDansk
TitelNeuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv
RedaktørerAnni Mortensen, Eva Oberländer
Antal sider29
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato20 jun. 2022
Sider39-67
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-7234-049-4
StatusUdgivet - 20 jun. 2022
NavnRelationsprofessionsserien

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater