Abstract
Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv formidler, hvordan neuropsykologien kan forstås i en neuropædagogisk ramme medfokus på hjerne, krop og omverden. Forfatterne viser, hvordan viden og teorier fra neuropsykologen kan anvendes inden for det pædagogiske, social- og sundhedsfaglige og undervisningsfaglige felt.
Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre.
Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland, og er den del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder de sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.
Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre.
Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland, og er den del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder de sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv |
Redaktører | Anni Mortensen, Eva Oberländer |
Antal sider | 29 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 20 jun. 2022 |
Sider | 39-67 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-049-4 |
Status | Udgivet - 20 jun. 2022 |
Navn | Relationsprofessionsserien |
---|
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning