Abstract
Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel,
modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således
designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter
og med henblik på at måle de væsentligste
aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og
virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres
med henvisning til mixed methods-traditionen og som alternativ
til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret
for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes
forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede
interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber
til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange
sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem
præsentation af taksonomier for mixed methods og typer af generaliserbarhed.
Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne
i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således
designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter
og med henblik på at måle de væsentligste
aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og
virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres
med henvisning til mixed methods-traditionen og som alternativ
til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret
for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes
forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede
interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber
til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange
sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem
præsentation af taksonomier for mixed methods og typer af generaliserbarhed.
Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne
i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Skoleudvikling med IT : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I |
Antal sider | 27 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2018 |
Udgave | 1 |
Sider | 50-76 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7184 412 2 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Medier, kommunikation og sprog
- Teknik, ingeniørvidenskab og IT