Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

Thomas Illum Hansen, Jeppe Bundsgaard, Camilla Kølsen Petersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel,
modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således
designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter
og med henblik på at måle de væsentligste
aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og
virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres
med henvisning til mixed methods-traditionen og som alternativ
til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret
for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes
forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede
interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber
til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange
sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem
præsentation af taksonomier for mixed methods og typer af generaliserbarhed.
Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne
i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med IT : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
Antal sider27
Vol/bind1
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2018
Udgave1
Sider50-76
Kapitel3
ISBN (Trykt)978 87 7184 412 2
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Teknik, ingeniørvidenskab og IT
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater