How do we Capture and Analyse Student Engineering Processes using Video Ethnography?

Bidragets oversatte titel: Hvordan fanger og analyserer vi elevers engineering-processer ved hjælp af videoetnografi?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer resultaterne af forskning i udvikling af en metode til at fange og analysere elevers engineering-processer. Fokus for undersøgelsen var elever i folkeskolen. Ved at anvende en video-etnografisk tilgang til at fange individuelle og gruppebaserede engineering-processer var det muligt at udvikle et kodningsskema til at fange elevers engineering-underprocesser. Resultaterne viser, at en meningsfuld analyse bør skelne mellem elevers fysiske aktiviteter og verbale kommunikation, da fysiske og verbale aktiviteter kan være til stede samtidig, men anvendes på forskellige underprocesser. Undersøgelsen anvender en engineering-designmodel med syv underprocesser. Udviklingen af kodningsskemaet viser, at disse underprocesser ikke er så adskilte som teorien antyder, hverken i deres beskrivelser eller deres relative rækkefølge. Desuden viser vores forskning, at nogle engineering-underprocesser kan overlappe, og nogle processer fremstår mest som verbale, mens andre fremstår som fysiske. Vi fandt video-etnografisk analyse nyttig til at udforske gruppebaserede engineering-underprocesser fra elevens perspektiv. Disse resultater kan være værdifulde for forskere, der er interesserede i elevcentrerede engineering-processer, eller for lærere, der evaluerer engineering-undervisning.
Bidragets oversatte titelHvordan fanger og analyserer vi elevers engineering-processer ved hjælp af videoetnografi?
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftInternational Journal of Science and Mathematics Education
ISSN1573-1774
DOI
StatusUdgivet - 17 mar. 2025

Emneord

  • naturfag
  • STEM
  • Videoetnografi
  • elever
  • engineering design

Citationsformater