TY - JOUR
T1 - How do we Capture and Analyse Student Engineering Processes using Video Ethnography?
AU - Christensen, Morten
AU - Krossá, Helle Kruse
AU - Petersen, Morten Rask
AU - Sillasen, Martin Krabbe
PY - 2025/3/17
Y1 - 2025/3/17
N2 - Denne artikel præsenterer resultaterne af forskning i udvikling af en metode til at fange og analysere elevers engineering-processer. Fokus for undersøgelsen var elever i folkeskolen. Ved at anvende en video-etnografisk tilgang til at fange individuelle og gruppebaserede engineering-processer var det muligt at udvikle et kodningsskema til at fange elevers engineering-underprocesser. Resultaterne viser, at en meningsfuld analyse bør skelne mellem elevers fysiske aktiviteter og verbale kommunikation, da fysiske og verbale aktiviteter kan være til stede samtidig, men anvendes på forskellige underprocesser. Undersøgelsen anvender en engineering-designmodel med syv underprocesser. Udviklingen af kodningsskemaet viser, at disse underprocesser ikke er så adskilte som teorien antyder, hverken i deres beskrivelser eller deres relative rækkefølge. Desuden viser vores forskning, at nogle engineering-underprocesser kan overlappe, og nogle processer fremstår mest som verbale, mens andre fremstår som fysiske. Vi fandt video-etnografisk analyse nyttig til at udforske gruppebaserede engineering-underprocesser fra elevens perspektiv. Disse resultater kan være værdifulde for forskere, der er interesserede i elevcentrerede engineering-processer, eller for lærere, der evaluerer engineering-undervisning.
AB - Denne artikel præsenterer resultaterne af forskning i udvikling af en metode til at fange og analysere elevers engineering-processer. Fokus for undersøgelsen var elever i folkeskolen. Ved at anvende en video-etnografisk tilgang til at fange individuelle og gruppebaserede engineering-processer var det muligt at udvikle et kodningsskema til at fange elevers engineering-underprocesser. Resultaterne viser, at en meningsfuld analyse bør skelne mellem elevers fysiske aktiviteter og verbale kommunikation, da fysiske og verbale aktiviteter kan være til stede samtidig, men anvendes på forskellige underprocesser. Undersøgelsen anvender en engineering-designmodel med syv underprocesser. Udviklingen af kodningsskemaet viser, at disse underprocesser ikke er så adskilte som teorien antyder, hverken i deres beskrivelser eller deres relative rækkefølge. Desuden viser vores forskning, at nogle engineering-underprocesser kan overlappe, og nogle processer fremstår mest som verbale, mens andre fremstår som fysiske. Vi fandt video-etnografisk analyse nyttig til at udforske gruppebaserede engineering-underprocesser fra elevens perspektiv. Disse resultater kan være værdifulde for forskere, der er interesserede i elevcentrerede engineering-processer, eller for lærere, der evaluerer engineering-undervisning.
KW - natural science
KW - STEM
KW - Videoetnografi
KW - elever
KW - engineering design
U2 - 10.1007/s10763-025-10566-7
DO - 10.1007/s10763-025-10566-7
M3 - Journal article
SN - 1573-1774
JO - International Journal of Science and Mathematics Education
JF - International Journal of Science and Mathematics Education
ER -