Abstract
Dette kapitel handler om humor og latter i dagtilbud. Kapitlet forstår latter som en udtryksform, der involverer kroppen med alle dens modsætningsfyldte og komiske måder at tage sig ud på. Der præsenteres forskellige forståelser for latter, og der gives eksempler på, hvordan børn, der bruger klovnerier i deres samspil med pædagoger, kan være mere eller mindre gode til at appellere til pædagogers humoristiske sans. Således postuleres det i kapitlet, at børn, der forstår at inddrage det verbale sprog i deres klovnerier og mestrer legens laden-som-om-praksis, kan have større succes med deres kommunikation med voksne end børn, der anvender mere slapstick-prægede udtryk. Kapitlet lægger op til diskussion om, hvordan børns forskellige latterappeller kan anerkendes og gribes af voksne og indgå i det pædagogiske arbejde med spontant at støtte børns legende samspil.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Legens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg |
Redaktører | Lise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen |
Antal sider | 15 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 24 sep. 2019 |
Udgave | 1 |
Sider | 163-177 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 9788750052920 |
Status | Udgivet - 24 sep. 2019 |
Emneord
- leg
- humor
- latterkultur
- pædagogisk legestøtte