Hvad bekymrer nye ph.d.-stipendiater?

Sofie Kobayashi, Olga Trolle

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Ph.d.-stipendiaters bekymringer, når de går i gang med deres ph.d., kan være en barriere for deres overgang fra at være studerende til at blive selvstændige forskere. Indtil nu har forskningen inden for ph.d.-uddannelse fokuseret på de vanskeligheder, som ph.d.-stipendiaterne møder gennem deres studier. Generelt ses vejledningsforholdet og forskningsmiljøet som væsentlige faktorer for et godt forløb. Denne artikel fokuserer derimod på de bekymringer, som ph.d.-stipendiater har, når de starter på deres ph.d. Gennem analysen fandt vi 20 temaer, og kvantificering af data indikerer, at de hyppigste temaer er Publicere, Kompetencer, Tidsfaktoren, Projektledelse og Selvtillid. Det viser sig, at det, der bekymrer ph.d.-stipendiater i starten af deres studie, i nogen grad er noget andet end de vanskeligheder, der dukker op undervejs. Denne viden kan bruges af vejledere, ph.d.-stipendiater og forskerskoler til at adressere ph.d.-stipendiaternes bekymringer i starten af deres studie.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind16
Udgave nummer29
Sider (fra-til)45-69
Antal sider25
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 3 nov. 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater