Hvad er et læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis? et casestudie af forståelser og praksis i fire kommuner: et casestudie af forståelser og praksis i fire kommuner

Thyge Tegtmejer, Kim Jerg, Morten Huusfeldt, Lasse Stenmann Ellebæk, Kaare Werner Nielsen, Janni Tofte Langerhuus, Thyge Tegtmeier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Læringsmiljøbegrebet står centralt i Den styrkede pædagogiske læreplan, samtidig med at det er et overordentligt bredt begreb. Dette studie undersøger hvordan pædagoger, dagtilbudsledere og kommunale forvaltningsmedarbejdere arbejder med og reflekterer over læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis. Studiets data er blevet til gennem institutionelt etnografisk feltarbejde i otte dagtilbud inden for fire kommuner. Studiet udfolder pædagogers, lederes og forvaltningsmedarbejderes perspektiver på hvad et læringsmiljø er, samt hvad det indebærer at arbejde med læringsmiljø hele dagen. Gennem udfoldelse af en række eksempler fra dagligdags praksissituationer, suppleret med dialog med pædagoger og øvrige aktører, søger studiet at indkredse og diskutere positive, såvel som potentielt problematiske, aspekter af et læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)105-121
Antal sider17
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2021

Citationsformater