Hvad er gode læremidler?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

I artiklen vil vi vise, hvad læremidler er, og hvordan læremidler indgår i didaktiske handlinger. Spørgsmålet om, hvad det gode læremiddel er, kan nemlig besvares på flere måder. Det stiller krav til den professionelle dømmekraft. Svaret vil for det første afhænge af, hvordan vi anskuer læremidlet, og hvilken type læremiddel vi kigger på. Derfor lægger vi ud en med en definition og typologisering af læremidler.
Dernæst anskuer vi læremidler ud fra tre tidsperspektiver: som potentielt didaktisk potentiale, som aktualiseret didaktisk potentiale og det realiserede didaktiske potentiale.
Vi forsøger herefter at indkredse fem kvalitetsperspektiver, der hver især kan bidrage til vurdering af et læremiddels kvalitet ud fra mål, brugere, effekt, standard og organisatorisk system. Som eksempel på, hvordan man kan omsætte perspektiverne, præsenterer vi kvalitetsprincipper for digitale læremidler, der er formuleret på baggrund af eksisterende viden om læremidlers design og virkning. Til sidst afslutter vi med en refleksion over den professionelle dømmekrafts betydning for vurdering af det gode læremiddel.
OriginalsprogDansk
TitelDidaktikhåndbogen
Antal sider22
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2017
ISBN (Trykt)978-87-4126-440-0
StatusUdgivet - jan. 2017

Emneord

  • læremidler
  • didaktik

Citationsformater

Hansen, T. I., & Gissel, S. T. (2017). Hvad er gode læremidler? I Didaktikhåndbogen Hans Reitzels Forlag.