Hvad er meningen? Kedsomhed, angst og længsler i elevernes skoleliv

Ditte Dalum Christoffersen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

”Jeg ved det ikke”, svarer Kasper fra 7. x på Byskolen på mit spørgsmål om, hvad der er det vigtigste ved at gå i skole, og for hvis skyld han går der, ” … men den eneste, der får noget ud af, at jeg går i skole, det er jo mig. Så det må vel være for min egen skyld – det tror jeg. Jeg ved jo godt, det er vigtigt at gå i skole. Men jeg er ikke sikker på, jeg ville gå her så mange år, hvis jeg selv kunne vælge – men du skal jo vide noget”, fastslår han. ”Du lærer også andet end at regne, skrive og stave og sådan noget i skolen”, forklarer han mig. ”Du lærer bare, hvordan man skal være og sådan”.

Bogen dokumenterer og analyserer skolehverdagens in- og eksklusionsprocesser, mobning og kedsomhed og om, hvordan lærere og elever forsøger at få det bedste og mest meningsfulde ud af det skoleliv, som de sammen deltager i hver dag, både i forhold til det konkrete klasserum men også om alt det udenfor, som får betydning for, hvad det overhovedet sker derinde.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagUnge Pædagoger
Antal sider228
ISBN (Trykt)978-87-929-1435-4
StatusUdgivet - 2017
NavnUnge Pædagogers serie
NummerB 122
NavnForskning til skolen
Nummer2. bog

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater