Hvad er meningsfuld hjælp? For udsatte forældre og deres børn

Tanja Miller, Svend Andreas Skov, Gitte Larsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

1 Downloads (Pure)

Abstract

Hvordan oplever og vurderer forældre og børn at få professionel forebyggende hjælp og udgør hjælpen et positivt bidrag til et godt hverdagsliv?
Med fokus på familiers og deres børns hverdag og med fokus på at undersøge hjælpens relevans og værdi med afsæt i familiers og børns perspektiv antages det at undersøgelsens resultater vil bidrage med ny viden om, hvordan familier og børn i højere grad kan participere i beslutnings-processer om eget liv. Ligeledes forventes det at undersøgelsen vil kunne kaste nyt lys over hvor-dan professionelle i forskellige dele af velfærdssystemet både bidrager men også kan forstyrre en bæredygtig udvikling i familien gennem modsatrettede forventninger fremsat ude af takt med hinanden. I nærværende projekt er det en antagelse at hjælp også kan være uformel. Således vil støtte fra et godt naboskab også blive betragtet som hjælp – en uformel hjælp. Hvis familien modtager økonomiske støtte til et barns fritidsaktiviteter er det et eksempel på professionel hjælp. Da undersøgelsen anlægger et helhedsperspektiv eller et systemisk perspektiv på familiernes hverdag er det af interesse at skabe viden om, hvordan professionel og uformel hjælp på forskellige måder kan understøtte det gode hverdagsliv. Undersøgelsen skelner her mellem et voksen og et barneperspektiv da hjælp formentlig tager sig forskelligt ud og opleves forskelligt afhængig af position. Noget der fx af mor opleves som værdifuld hjælp kan af barnet opfattes som forstyrrelse og måske endog et overgreb.
En hjælp der ikke modtages positivt med opleves som påtvunget giver ikke de resultater, som den hjælpsøgende og det hjælpende system er fælles om at ønske sig. Bl.a. derfor er det virk-somt når der skabes en fælles meningshorisont og en fælles forståelse af familiens udfordringer.
”Spørgsmålet er, hvordan professionelles problemforståelse og handlemåder hæmmer eller fremmer børns sociale deltagelse i de sammenhænge, hvor de gerne vil være med?” (Schwart, 2014)
Nærværende undersøgelse udvider dette spørgsmål til også at omfatte forældre. Både som forældres problemforståelse og handlemåde, men også som forældres muligheder for deltagelse i sammenhænge, hvor de gerne vil deltage.
OriginalsprogDansk
Antal sider59
StatusUdgivet - 1 dec. 2017
BegivenhedHvad er meningsfuld hjælp? -
Varighed: 1 dec. 2017 → …

Konference

KonferenceHvad er meningsfuld hjælp?
Periode01/12/17 → …

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge

Citationsformater