Hvad er professionsforskning?

Martin Blok Johansen, Jan Thorhauge Frederiksen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvad professionsforskning egentlig er, både generelt og i en dansk kontekst. Indledningsvis giver vi et overblik over betydningen af begrebet profession og dets historiske oprindelse og senere. Centralt i oprindelsen står forestillingen om, at professioner har et eget og særligt vidensgrundlag. Denne videns karakter har det imidlertid været vanskeligt at definere, ikke mindst fordi viden netop er, hvad professionsforskningen har til formål at producere. Artiklen foreslår derfor en måde at beskrive og kategorisere professionsforskning på, der ikke tager udgangspunkt i en given definition af professioner, eller af viden, men i stedet prøver at beskrive de forskelle, der findes i forskningsfeltet. Det gør artiklen ved at udvikle tre forskellighedsakser. Den første af disse akser er spørgsmålet om, hvilken aftager, opgavestiller eller offentlighed, som professionsforskningen primært retter sig mod – dette kaldes professionsforskning til. Den næste akse handler om det teoretiske perspektiv, der anlægges, altså hvilke teoretiske forståelser af professionerne der er relevante for forskningen – dette kaldes professionsforskning gennem. Endelig handler den tredje om, hvilken metodologi forskeren betjener sig af, og dermed hvilke data og hvilke stemmer der anses for relevante eller pålidelige kilder til viden om det professionelle arbejde – dette kaldes professionsforskning med. Inden for hver af disse akser udpeger artiklen en række positioner, som findes i den aktuelle professionsforskning. Afslutningsvis peger artiklen på, at der findes en række sammenfald mellem positionerne på de tre akser, der kan fortælle noget om, hvilke kampe og diskussioner der kendetegner professionsforskningsfeltet i dag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bindÅrg. 16
Udgave nummer31
Sider (fra-til)6-21
Antal sider16
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 15 aug. 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • professioner
  • professionsforskning

Citationsformater