Hvad foregår der på børnehavens legeplads?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenteres analyser og resultater fra et empirisk studie af hvad der foregår, når fireårige børn og deres pædagoger er ude på legepladsen i en traditionel børnehave i Danmark og i en friluftsbørnehave i Norge. Legepladsens fysiske rammer (størrelse, indretning og udstyr) har betydning for hvor fysisk aktive børnene er og hvad børnene leger. Omfanget af den tid, børn tilbringer på legepladsen, hvilke regler, der gælder og hvordan pædagogerne interagerer med børnene har også betydning. Børnene i en norsk friluftsbørnehave er væsentligt mere fysisk aktive på legepladsen, sammenlignet med børnene i en dansk, traditionel børnehave. Børnene i den traditionelle børnehave leger mere stille rolleleg, som for eksempel familieleg end børnene gør i friluftsbørnehaven. Pædagogerne i begge børnehaver holder opsyn med børnene og intervenerer med konfliktmægling og trøst, når de bliver tilkaldt eller observerer et behov.
OriginalsprogDansk
TitelLek : Barndom i barnehagen
RedaktørerMaria Øksnes, Torben Hangaard Rasmussen
Antal sider20
Vol/bind4
UdgivelsesstedOslo
ForlagCappelen Damm
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider88-108
ISBN (Trykt)978-82-02-56956-3
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Børnehave
  • Danmark
  • Friluftsbarnehage
  • Norge
  • børns legeaktiviteter
  • legepladser

Citationsformater