Abstract
I denne artikel præsenteres analyser og resultater fra et empirisk studie af hvad der foregår, når fireårige børn og deres pædagoger er ude på legepladsen i en traditionel børnehave i Danmark og i en friluftsbørnehave i Norge. Legepladsens fysiske rammer (størrelse, indretning og udstyr) har betydning for hvor fysisk aktive børnene er og hvad børnene leger. Omfanget af den tid, børn tilbringer på legepladsen, hvilke regler, der gælder og hvordan pædagogerne interagerer med børnene har også betydning. Børnene i en norsk friluftsbørnehave er væsentligt mere fysisk aktive på legepladsen, sammenlignet med børnene i en dansk, traditionel børnehave. Børnene i den traditionelle børnehave leger mere stille rolleleg, som for eksempel familieleg end børnene gør i friluftsbørnehaven. Pædagogerne i begge børnehaver holder opsyn med børnene og intervenerer med konfliktmægling og trøst, når de bliver tilkaldt eller observerer et behov.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Lek : Barndom i barnehagen |
Redaktører | Maria Øksnes, Torben Hangaard Rasmussen |
Antal sider | 20 |
Vol/bind | 4 |
Udgivelsessted | Oslo |
Forlag | Cappelen Damm |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 88-108 |
ISBN (Trykt) | 978-82-02-56956-3 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- Børnehave
- Danmark
- Friluftsbarnehage
- Norge
- børns legeaktiviteter
- legepladser