Hvad gælder som tekster i det flersprogede klasserum? En gentænkning af tekst- og sprogvalg i sprogligt mangfoldige klasser

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Når skolens læse- og skriveundervisning skal gentænkes i lyset af sproglig diversitet, er tekstvalget i klasserummet et oplagt omdrejningspunkt. I denne præsentation stiller jeg derfor spørgsmålet Hvad gælder som tekster i det flersprogede klasserum? Mulige svar finder jeg i nedslag i undervisningsforløb og øvrige aktiviteter i Tegn på sprog gennem hele skoleforløbet, som har det til fælles, at de har udforsket potentialet i at bringe forskellige typer tekster på andre sprog end dansk i spil i skolens undervisning – i danskundervisningen og i andre fag, på forskellige måder og med forskellige mål.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato6 dec. 2019
StatusUdgivet - 6 dec. 2019

Emneord

  • læsning

Citationsformater