Abstract
Abstract NNFF9
Pernille Hargbøl Madsen, Lektor, Professionshøjskolen Absalon/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
Bonnie Vittrup, Adjunkt, Københavns Professionshøjskole/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
Hvad kendetegner elevers forståelse af sig selv som skrivere i mellemtrinnets danskfag?
Keywords: Elevperspektiv, skriveridentitet, skriveudvikling, talk-around-text-interviews
I et interviewstudie med ti elever på fire danske folkeskoler i tilknytning til projektet Lolland Skriver (2021-2025) undersøges:
Hvordan forstår elever sig selv som skrivere i danskfaget? Hvilke ressourcer trækker de på, når de skriver? Hvornår investerer de aktivt i skrivningen?
Studiets empiriske grundlag er tre interviewrunder med i alt ti elever på fire danske folkeskoler i Lolland Kommune i perioden 2022-2023. Interviewene blev gennemført på 6. og 7. klassetrin som semistrukturerede interviews og som talk-around-text-samtaler med tekster valgt af eleverne selv (Lillis, 2009). Fokus er her ikke på teksternes eventuelle mangler eller kvaliteter, men på selve det at skrive i faget.
Materialet er analyseret ud fra Roz Ivanič’s (Ivanič, 1998) fire aspekter af skriveridentitet: ”the possibilities of self-hood”, ”the autobiographical self”, “the discoursal self” og “the authorial self”.
Analyserne fokuserer på elevernes selvbillede og biografiske forståelse af sig selv som skrivere, dvs. tidligere skriveerfaringer, skrivning i fritiden, elevernes muligheder for faglig deltagelse i fagets skrivepraksisser samt deres aktive investering i identitetsarbejdet i skrivningen.
I materialet ser vi, at:
• De interviewede har meget forskellige erfaringer med skrivning
• De ikke er vant til at forholde sig til sig selv som skrivere eller tale om egne tekster, og få kan identificere sig med den medbragte tekst
• Når de skriver i dansk, får de typisk ikke feedback eller bliver stilladseret i skriveprocessen
• Skrivning i dansk opleves for flere af dem som en udfordring, og formålet med at skrive er ofte diffust/uklart for dem
• De udtrykker ønske om at skrive om noget, som interesserer dem, eller noget, som de ved noget om
• Alle skriver uden for skolen i digitale, sociale sammenhænge. Få skriver også dagbog og egne historier
Referencer:
Bazerman, C., Applebee, A.N., Berninger, V.W., Brandt, D., Graham, S., Matsuda, P.K., Murphy, S., Rowe, D.W. & Schleppegrell, M. (2017). Taking the long view on writing development. Research in the Teaching of English. Vol. 51.
Bazerman (2019). Lives of writing. In: Writing and pedagogy, WAP Vol. 10.3. 2018, p. 327-331. Equinox Publishing.
Christensen, T. S.; Elf, N. F. & Krogh, E. (2014). Skrivekulturer i folkeskolens niende klasse. Syddansk Universitetsforlag.
Graham, S. & Perin, D. (2007). Writing next. Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A Report to Carnegie Corporation of New York.
Ivanič, R. (1998). Writing and identity: The discoursal construction of identity in academic writing. John Benjamins Publishing Company.
Lillis, T. (2009). Bringing writers’ voices to writing research: Talk around texts. I: Carter, A., Lillis, T., & Parkin, S. (red.). Why Writing Matters: Issues of Access and Identity in Writing Research and Pedagogy (s. 169 – 187). John Benjamins Publishing Company.
Vittrup, B., & Lützen, P. H. (2021). "Jeg skriver faktisk overhovedet ikke" - om skriveudfordrede unge i uddannelse. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 2021(2), 15-29.
Antal ord: 291
Pernille Hargbøl Madsen, Lektor, Professionshøjskolen Absalon/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
Bonnie Vittrup, Adjunkt, Københavns Professionshøjskole/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
Hvad kendetegner elevers forståelse af sig selv som skrivere i mellemtrinnets danskfag?
Keywords: Elevperspektiv, skriveridentitet, skriveudvikling, talk-around-text-interviews
I et interviewstudie med ti elever på fire danske folkeskoler i tilknytning til projektet Lolland Skriver (2021-2025) undersøges:
Hvordan forstår elever sig selv som skrivere i danskfaget? Hvilke ressourcer trækker de på, når de skriver? Hvornår investerer de aktivt i skrivningen?
Studiets empiriske grundlag er tre interviewrunder med i alt ti elever på fire danske folkeskoler i Lolland Kommune i perioden 2022-2023. Interviewene blev gennemført på 6. og 7. klassetrin som semistrukturerede interviews og som talk-around-text-samtaler med tekster valgt af eleverne selv (Lillis, 2009). Fokus er her ikke på teksternes eventuelle mangler eller kvaliteter, men på selve det at skrive i faget.
Materialet er analyseret ud fra Roz Ivanič’s (Ivanič, 1998) fire aspekter af skriveridentitet: ”the possibilities of self-hood”, ”the autobiographical self”, “the discoursal self” og “the authorial self”.
Analyserne fokuserer på elevernes selvbillede og biografiske forståelse af sig selv som skrivere, dvs. tidligere skriveerfaringer, skrivning i fritiden, elevernes muligheder for faglig deltagelse i fagets skrivepraksisser samt deres aktive investering i identitetsarbejdet i skrivningen.
I materialet ser vi, at:
• De interviewede har meget forskellige erfaringer med skrivning
• De ikke er vant til at forholde sig til sig selv som skrivere eller tale om egne tekster, og få kan identificere sig med den medbragte tekst
• Når de skriver i dansk, får de typisk ikke feedback eller bliver stilladseret i skriveprocessen
• Skrivning i dansk opleves for flere af dem som en udfordring, og formålet med at skrive er ofte diffust/uklart for dem
• De udtrykker ønske om at skrive om noget, som interesserer dem, eller noget, som de ved noget om
• Alle skriver uden for skolen i digitale, sociale sammenhænge. Få skriver også dagbog og egne historier
Referencer:
Bazerman, C., Applebee, A.N., Berninger, V.W., Brandt, D., Graham, S., Matsuda, P.K., Murphy, S., Rowe, D.W. & Schleppegrell, M. (2017). Taking the long view on writing development. Research in the Teaching of English. Vol. 51.
Bazerman (2019). Lives of writing. In: Writing and pedagogy, WAP Vol. 10.3. 2018, p. 327-331. Equinox Publishing.
Christensen, T. S.; Elf, N. F. & Krogh, E. (2014). Skrivekulturer i folkeskolens niende klasse. Syddansk Universitetsforlag.
Graham, S. & Perin, D. (2007). Writing next. Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A Report to Carnegie Corporation of New York.
Ivanič, R. (1998). Writing and identity: The discoursal construction of identity in academic writing. John Benjamins Publishing Company.
Lillis, T. (2009). Bringing writers’ voices to writing research: Talk around texts. I: Carter, A., Lillis, T., & Parkin, S. (red.). Why Writing Matters: Issues of Access and Identity in Writing Research and Pedagogy (s. 169 – 187). John Benjamins Publishing Company.
Vittrup, B., & Lützen, P. H. (2021). "Jeg skriver faktisk overhovedet ikke" - om skriveudfordrede unge i uddannelse. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 2021(2), 15-29.
Antal ord: 291
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 26 okt. 2023 |
Status | Udgivet - 26 okt. 2023 |
Begivenhed | Nordic Network for Research in L1 Education NNFF: Meetings and Diversity – L1 Education in the Nordic Countries. - University of Helsinki’s City Centre Campus, Helsinki, Finland Varighed: 25 okt. 2023 → 26 okt. 2023 Konferencens nummer: NNFF9 https://www.helsinki.fi/en/conferences/nnff9-ninth-conference-nordic-network-research-l1-education |
Konference
Konference | Nordic Network for Research in L1 Education NNFF |
---|---|
Nummer | NNFF9 |
Lokation | University of Helsinki’s City Centre Campus |
Land/Område | Finland |
By | Helsinki |
Periode | 25/10/23 → 26/10/23 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning