Hvad kendetegner elevers forståelse af sig selv som skrivere i mellemtrinnets danskfag?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Abstract NNFF9

Pernille Hargbøl Madsen, Lektor, Professionshøjskolen Absalon/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
Bonnie Vittrup, Adjunkt, Københavns Professionshøjskole/Konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning


Hvad kendetegner elevers forståelse af sig selv som skrivere i mellemtrinnets danskfag?

Keywords: Elevperspektiv, skriveridentitet, skriveudvikling, talk-around-text-interviews

I et interviewstudie med ti elever på fire danske folkeskoler i tilknytning til projektet Lolland Skriver (2021-2025) undersøges:

Hvordan forstår elever sig selv som skrivere i danskfaget? Hvilke ressourcer trækker de på, når de skriver? Hvornår investerer de aktivt i skrivningen?

Studiets empiriske grundlag er tre interviewrunder med i alt ti elever på fire danske folkeskoler i Lolland Kommune i perioden 2022-2023. Interviewene blev gennemført på 6. og 7. klassetrin som semistrukturerede interviews og som talk-around-text-samtaler med tekster valgt af eleverne selv (Lillis, 2009). Fokus er her ikke på teksternes eventuelle mangler eller kvaliteter, men på selve det at skrive i faget.

Materialet er analyseret ud fra Roz Ivanič’s (Ivanič, 1998) fire aspekter af skriveridentitet: ”the possibilities of self-hood”, ”the autobiographical self”, “the discoursal self” og “the authorial self”.
Analyserne fokuserer på elevernes selvbillede og biografiske forståelse af sig selv som skrivere, dvs. tidligere skriveerfaringer, skrivning i fritiden, elevernes muligheder for faglig deltagelse i fagets skrivepraksisser samt deres aktive investering i identitetsarbejdet i skrivningen.

I materialet ser vi, at:
• De interviewede har meget forskellige erfaringer med skrivning
• De ikke er vant til at forholde sig til sig selv som skrivere eller tale om egne tekster, og få kan identificere sig med den medbragte tekst
• Når de skriver i dansk, får de typisk ikke feedback eller bliver stilladseret i skriveprocessen
• Skrivning i dansk opleves for flere af dem som en udfordring, og formålet med at skrive er ofte diffust/uklart for dem
• De udtrykker ønske om at skrive om noget, som interesserer dem, eller noget, som de ved noget om
• Alle skriver uden for skolen i digitale, sociale sammenhænge. Få skriver også dagbog og egne historier


Referencer:

Bazerman, C., Applebee, A.N., Berninger, V.W., Brandt, D., Graham, S., Matsuda, P.K., Murphy, S., Rowe, D.W. & Schleppegrell, M. (2017). Taking the long view on writing development. Research in the Teaching of English. Vol. 51.
Bazerman (2019). Lives of writing. In: Writing and pedagogy, WAP Vol. 10.3. 2018, p. 327-331. Equinox Publishing.
Christensen, T. S.; Elf, N. F. & Krogh, E. (2014). Skrivekulturer i folkeskolens niende klasse. Syddansk Universitetsforlag.

Graham, S. & Perin, D. (2007). Writing next. Effective strategies to improve writing of adolescents in middle and high schools. A Report to Carnegie Corporation of New York.
Ivanič, R. (1998). Writing and identity: The discoursal construction of identity in academic writing. John Benjamins Publishing Company.

Lillis, T. (2009). Bringing writers’ voices to writing research: Talk around texts. I: Carter, A., Lillis, T., & Parkin, S. (red.). Why Writing Matters: Issues of Access and Identity in Writing Research and Pedagogy (s. 169 – 187). John Benjamins Publishing Company.

Vittrup, B., & Lützen, P. H. (2021). "Jeg skriver faktisk overhovedet ikke" - om skriveudfordrede unge i uddannelse. Dansk pædagogisk Tidsskrift, 2021(2), 15-29.

Antal ord: 291
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 okt. 2023
StatusUdgivet - 26 okt. 2023
BegivenhedNordic Network for Research in L1 Education NNFF: Meetings and Diversity – L1 Education in the Nordic Countries. - University of Helsinki’s City Centre Campus, Helsinki, Finland
Varighed: 25 okt. 202326 okt. 2023
Konferencens nummer: NNFF9
https://www.helsinki.fi/en/conferences/nnff9-ninth-conference-nordic-network-research-l1-education

Konference

KonferenceNordic Network for Research in L1 Education NNFF
NummerNNFF9
LokationUniversity of Helsinki’s City Centre Campus
Land/OmrådeFinland
ByHelsinki
Periode25/10/2326/10/23
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater