Hvad skal vi bruge videnskabsteori til? Om videnskabsteori på professionsuddannelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen adresserer spørgsmålet om, hvilken rolle studieelementet viden­skabsteori kan og skal spille i profes­sionsuddannelser og for professioner og praksisudvikling mere generelt. Artiklen bygger på en række workshops med undervisere i videnskabsteori fra et bredt udsnit af uddannelser i VIA University College. Vi argumenterer for, at det kræver en særlig forståelse af videnskabsteori, og hvad videnskabs­teori kan bruges til, hvis videnskabsteori skal have relevans for professioner og praksis. Traditionelt er videnskabsteori blevet forstået enten som spørgsmålet om, hvad videnskab er og bør være. Eller mere snævert som en metodelære. Vi foreslår at forstå videnskabsteori som en nysgerrig og undersøgende spørge­praksis, der angår det professionelle og praktiske vidensgrundlag, herunder også forskning og videnskab. Omdrej­ningspunktet for den videnskabsteo­retiske overvejelse kan beskrives som et fokusskifte, et skifte fra et fokus på en bestemt sag til fokus på, hvordan man tænker om sagen. Vi viser, hvordan dette fokusskifte er en mere dynamisk måde at arbejde med videnskabsteori på i en professions­ og praksissammen­hæng.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer37
Sider (fra-til)96-107
Antal sider12
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2024

Citationsformater