Abstract
Artiklen adresserer spørgsmålet om, hvilken rolle studieelementet videnskabsteori kan og skal spille i professionsuddannelser og for professioner og praksisudvikling mere generelt. Artiklen bygger på en række workshops med undervisere i videnskabsteori fra et bredt udsnit af uddannelser i VIA University College. Vi argumenterer for, at det kræver en særlig forståelse af videnskabsteori, og hvad videnskabsteori kan bruges til, hvis videnskabsteori skal have relevans for professioner og praksis. Traditionelt er videnskabsteori blevet forstået enten som spørgsmålet om, hvad videnskab er og bør være. Eller mere snævert som en metodelære. Vi foreslår at forstå videnskabsteori som en nysgerrig og undersøgende spørgepraksis, der angår det professionelle og praktiske vidensgrundlag, herunder også forskning og videnskab. Omdrejningspunktet for den videnskabsteoretiske overvejelse kan beskrives som et fokusskifte, et skifte fra et fokus på en bestemt sag til fokus på, hvordan man tænker om sagen. Vi viser, hvordan dette fokusskifte er en mere dynamisk måde at arbejde med videnskabsteori på i en professions og praksissammenhæng.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 19 |
Udgave nummer | 37 |
Sider (fra-til) | 96-107 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 2024 |