Abstract
Undersøgelser viser, at nyuddannede lærere ønsker kompetente sparringspartnere for i de første år at få bearbejdet og udviklet egen lærerrolle, egen professionelle identitet og få respons på egne handle og reaktionsmønstre. Herudover har nyuddannede lærere behov for at se, hvordan kolleger praktiserer undervisning og selv få respons på egen undervisning. Det er vigtigt at fostå at nyuddannede læreres undervisningsfaglige handlinger og retninger hænger sammen både med lærerkulturen og skolekoder på den enkelte skole og deres generaliserede standpunkter. Støtte til nyuddannede lærere bør have fokus på professionslæring og kompetenceudvikling i et livslangt læringsperspektiv. DEtte kan gøres ved at man i kommunerne tænker i tre forskellige former for mentoring de første to år.: en til en menoring, supervision og transparen det første år og gruppementoring det andet år efterfulgt af peer-group mentoring de følgende år som led i dels den kommunale skoleudvikling, dels i lærernes fortsatte professionelle udvikling.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Unge Pædagoger |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 3-13 |
| Antal sider | 11 |
| ISSN | 0106-5386 |
| Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- fortsat professionel udvikling
- mentor
- mentorskab
- lærere