Abstract
Artiklen forsøger gennem en rumpenisselitteraturpædagogik at demonstrere og diskutere, hvad det er for en aktivitet at læse, analysere og fortolke skønlitteratur. Tilgangen er som udgangspunkt tænkt som en indskolings-litteraturdidaktik, der bygger på andet og mere end blot ’læselyst’. Afsættet er rumpenissernes spørgsmål til Ronja: ”Hvafor gør hun sån nod”. Det er samme spørgsmål, eleverne skal lære at stille til dansklæreren: Hvorfor gør hun, som hun gør, når hun læser og analyserer skønlitteratur? Hvad er det, vi kan med litteratur, og hvorfor er det vigtigt, at vi kan det? Rumpenisselitteraturpædagogik indeholder fire niveauer: (1) Pippi-niveau med en udforskende tilgang, hvor eleverne leger Pippi, og hvor deres egen forundring skal være styrende. (2) Blomkvist-niveau med en analyserende tilgang, hvor eleverne leger Mesterdetektiven Blomkvist, og hvor det at efterforske og finde spor og små detaljer i bogen skal være styrende. (3) Rasmus-niveau med en reflekterende tilgang, hvor eleverne gør som Rasmus fra Rasmus, Pontus og Snusser, der tænker sig grundigt om og bliver ved med at overveje, fundere og undre sig. (4) Karlsson-niveau med en mega-egoistisk tilgang, hvor eleverne gør som Karlsson på Taget og hele tiden spørger: Hvad er der i det for mig? Hvad får jeg ud af det? Artiklen giver således en skitse til, hvordan man kan arbejde legende og alligevel systematisk med litteraturanalyse sammen med skolens yngste elever?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Fagblad | DANSK |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 21-23 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 2446-1598 |
Status | Udgivet - dec. 2021 |
Emneord
- Æstetik, design og medier
- Astrid Lindgren
- børnelitteratur
- litteraturdidaktik