TY - JOUR
T1 - Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?
AU - Schmidt, Jette Reuss
PY - 2019/6/1
Y1 - 2019/6/1
N2 - Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen.Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri ogfonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed.Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem
AB - Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen.Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri ogfonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed.Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem
KW - Skoler, fag og institutioner
UR - https://tidsskrift.dk/mona/issue/view/8277
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1604-8628
SP - 70
EP - 88
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
IS - 2
M1 - 4
ER -