Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen.
Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri ogfonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed.
Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer2
Sider (fra-til)70 - 88
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1 jun. 2019

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater