Projekter pr. år
Abstract
Med afsæt i empirisk produceret materiale i forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt i pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen Absalon, udforsker artiklen kunstens og kulturens potentiale i forhold til styrkelse af udsatte unges personlige identitetsudvikling og livsduelighed, der peger fremad mod videre uddannelses- og arbejdsliv. Artiklen argumenterer for, at kunstperformative processer har betydning for det pædagogiske forhold, ved at kunne bidrage til udsatte unges erkendelse på eksistentielt niveau. Kunsten sættes i spil som aktivistiske interventioner i en social praksis med henblik på transformativ læring. Et tæt samspil mellem den kunstperformative praksis og art-based-research (ABR) som undersøgelsesmetode har vist sig frugtbar. Artiklen belyser således også kritisk, hvordan ABR er anvendt i undersøgelsesdesignet, med henblik på at undervisning og empirigenerering følges ad.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2020 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 60-80 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - aug. 2020 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Art-based-research
- fænomenologisk forskning
- Æstetik, design og medier
- Kunst og pædagogik
- kunst og partnerskaber
- Læring, pædagogik og undervisning
- social praksis
- transformativ læring
Projekter
- 1 Afsluttet
-
SKAPOS for unge - om personlig udvikling, samskabelse og kunstnerisk virksomhed
Rold, M. (Projektleder), Bille, T. (Projektdeltager) & Yamil, M. (Projektdeltager)
01/01/18 → 01/05/19
Projekter: Projekt › Forskning
Presse/Medier
-
Western Norway University of Applied Sciences
Rold, M. (Gæsteforsker) & Laursen, V. F. (Gæsteforsker)
3 maj 2022Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning
-
Workshop: SKAPOS, about co-creation and creative processes in pedagogical practices
Rold, M. (Oplægsholder)
26 nov. 2019 → 28 nov. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Workshop: Skabende processer - om samskabelse og kunstnerisk virksomhed i pædagogisk praksis
Rold, M. (Oplægsholder) & Yamil, M. (Oplægsholder)
26 sep. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg