"Hvem er jeg" En undersøgelse af kunstens betydning for identitetsudviklingen hos udsatte unge

Mette Rold, Mostafa Yamil, Thomas Bille

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i empirisk produceret materiale i forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt i pædagoguddannelsen, Professionshøjskolen Absalon, udforsker artiklen kunstens og kulturens potentiale i forhold til styrkelse af udsatte unges personlige identitetsudvikling og livsduelighed, der peger fremad mod videre uddannelses- og arbejdsliv. Artiklen argumenterer for, at kunstperformative processer har betydning for det pædagogiske forhold, ved at kunne bidrage til udsatte unges erkendelse på eksistentielt niveau. Kunsten sættes i spil som aktivistiske interventioner i en social praksis med henblik på transformativ læring. Et tæt samspil mellem den kunstperformative praksis og art-based-research (ABR) som undersøgelsesmetode har vist sig frugtbar. Artiklen belyser således også kritisk, hvordan ABR er anvendt i undersøgelsesdesignet, med henblik på at undervisning og empirigenerering følges ad.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2020
Udgave nummer2
Sider (fra-til)60-80
Antal sider20
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - aug. 2020

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Art-based-research
  • fænomenologisk forskning
  • Æstetik, design og medier
  • Kunst og pædagogik
  • kunst og partnerskaber
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • social praksis
  • transformativ læring

Citationsformater