Hvem skal vejlede kliniske vejledere? Et aktionsforskningsprojekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel præsenterer et aktionsforskningsprojekt,
hvor vi over en to-årig periode undersøger
klinisk vejledning med henblik på kompetenceudvikling.
Projektets deltagere er uddannelsesansvarlige,
kliniske vejledere og lektorer fra sygeplejerskeuddannelsen.
Projektet er igangsat og
afsluttet med fælles værkstedsdage. I perioden imellem
værkstedsdagene arbejder fire delprojektgrupper
med problemstillinger fra egen praksis.
Gruppernes processer er monitoreret ved systematiske
greb, der fokuserer på dialogen. I fællesskab
er der sket læring. Grupperne har udviklet, planlagt,
udført, analyseret og evalueret fælles aktioner,
således at ny viden og nye erfaringer er implementeret
i vejledningspraksis under processen.
De kliniske vejledere har igangsat læreprocesser i
fællesskab og udviklet ny viden om udvikling og
implementering af vejlederkompetencer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind26. årgang
Udgave nummer5
Sider (fra-til)9-14
Antal sider6
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • kommuner
  • vejledning
  • professionsuddannelser

Citationsformater