Abstract
Denne artikel præsenterer et aktionsforskningsprojekt,
hvor vi over en to-årig periode undersøger
klinisk vejledning med henblik på kompetenceudvikling.
Projektets deltagere er uddannelsesansvarlige,
kliniske vejledere og lektorer fra sygeplejerskeuddannelsen.
Projektet er igangsat og
afsluttet med fælles værkstedsdage. I perioden imellem
værkstedsdagene arbejder fire delprojektgrupper
med problemstillinger fra egen praksis.
Gruppernes processer er monitoreret ved systematiske
greb, der fokuserer på dialogen. I fællesskab
er der sket læring. Grupperne har udviklet, planlagt,
udført, analyseret og evalueret fælles aktioner,
således at ny viden og nye erfaringer er implementeret
i vejledningspraksis under processen.
De kliniske vejledere har igangsat læreprocesser i
fællesskab og udviklet ny viden om udvikling og
implementering af vejlederkompetencer.
hvor vi over en to-årig periode undersøger
klinisk vejledning med henblik på kompetenceudvikling.
Projektets deltagere er uddannelsesansvarlige,
kliniske vejledere og lektorer fra sygeplejerskeuddannelsen.
Projektet er igangsat og
afsluttet med fælles værkstedsdage. I perioden imellem
værkstedsdagene arbejder fire delprojektgrupper
med problemstillinger fra egen praksis.
Gruppernes processer er monitoreret ved systematiske
greb, der fokuserer på dialogen. I fællesskab
er der sket læring. Grupperne har udviklet, planlagt,
udført, analyseret og evalueret fælles aktioner,
således at ny viden og nye erfaringer er implementeret
i vejledningspraksis under processen.
De kliniske vejledere har igangsat læreprocesser i
fællesskab og udviklet ny viden om udvikling og
implementering af vejlederkompetencer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 26. årgang |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 9-14 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- vejledning
- professionsuddannelser
- kommuner