TY - RPRT
T1 - Hverdagsforestillinger og naturfagsundervisning
AU - Nielsen, Birgitte Lund
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Forskningen har vist, at en del hverdagsforståelser indenfor det naturfaglige område går igen på tværs af kulturer og grænser, og at der er brug for eksplicit fokus i undervisningen for at udfordre disse. For eksempel vil både mange skoleelever og voksne forklare årstider med reference til afstand mellem Solen og Jorden, Månens faser som forårsaget af noget der skygger, og skyer som vand i gasfase i stedet for væskefase. I teksten inddrages eksempler, der handler om elektriske kredsløb, kroppens stof- og energiomsætning, og om elevernes forståelse af modeller. Der gives desuden bud på, hvordan man som lærer kan undersøge elevers hverdagsforståelser og understøtte deres læring, for eksempel gennem undersøgende samtale. Konkrete værktøjer som grubletegninger og brug af kommenterede elevtegninger inddrages.
AB - Forskningen har vist, at en del hverdagsforståelser indenfor det naturfaglige område går igen på tværs af kulturer og grænser, og at der er brug for eksplicit fokus i undervisningen for at udfordre disse. For eksempel vil både mange skoleelever og voksne forklare årstider med reference til afstand mellem Solen og Jorden, Månens faser som forårsaget af noget der skygger, og skyer som vand i gasfase i stedet for væskefase. I teksten inddrages eksempler, der handler om elektriske kredsløb, kroppens stof- og energiomsætning, og om elevernes forståelse af modeller. Der gives desuden bud på, hvordan man som lærer kan undersøge elevers hverdagsforståelser og understøtte deres læring, for eksempel gennem undersøgende samtale. Konkrete værktøjer som grubletegninger og brug af kommenterede elevtegninger inddrages.
KW - læreruddannelsen
KW - naturvidenskabelige fag
M3 - Rapport
VL - web-antologi
BT - Hverdagsforestillinger og naturfagsundervisning
CY - NTS
ER -