TY - CHAP
T1 - Hverdagsliv i institutionen - regler, rutiner og ritualer
AU - Jensen, Noona Elisabeth
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Kapitlet viser, hvordan man kan lægge sociologiske perspektiver frem, hvor ud fra man kan forstå og beskrive handlemønstre i institutionelle rum, når pædagoger, børn, unge og voksne, forældre og pårørende mødes gennem hverdagens rutiner. Kapitlet introducerer centrale begreber hos den canadiske sociolog Erwing Goffmann vedrørende hverdagslivsanalyse, de svenske etnologer Billy Ehn og Orvar Löfgren, som undersøger hverdagslivets symbolske udtryk i daginstitutioner samt de tyske sociologer Gunther Gebauer og Christoph Wulf, der har fokus på at undersøge kroppens udtryk og positioner. Der afsluttes med en opsummering, der retter sig mod disciplinering af kroppen i det institutionelle rum som et væsentligt forhold, der kan fremanalyseres gennem et sociologisk perspektiv på en pædagogisk praksis.
AB - Kapitlet viser, hvordan man kan lægge sociologiske perspektiver frem, hvor ud fra man kan forstå og beskrive handlemønstre i institutionelle rum, når pædagoger, børn, unge og voksne, forældre og pårørende mødes gennem hverdagens rutiner. Kapitlet introducerer centrale begreber hos den canadiske sociolog Erwing Goffmann vedrørende hverdagslivsanalyse, de svenske etnologer Billy Ehn og Orvar Löfgren, som undersøger hverdagslivets symbolske udtryk i daginstitutioner samt de tyske sociologer Gunther Gebauer og Christoph Wulf, der har fokus på at undersøge kroppens udtryk og positioner. Der afsluttes med en opsummering, der retter sig mod disciplinering af kroppen i det institutionelle rum som et væsentligt forhold, der kan fremanalyseres gennem et sociologisk perspektiv på en pædagogisk praksis.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7216-096-2
SP - 191
EP - 208
BT - Samfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde
A2 - Lehrmann, Katrine Willads
A2 - Erlandsson Pedersen, Anette
A2 - Hammerich, Kathrine
PB - Frydenlund
CY - Frederiksberg
ER -