Hverdagsliv og livsforløb: Tværprofessionelt samarbejde om støtte til børn og unges livsførelse

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Bogen argumenterer for at forstå socialpædagogik som støtte til, at børn og unge bosat udenfor eget hjem kan udvikle en personlig livsførelse gennem deltagelse i fællesskaber i deres hverdagsliv og livsforløb. Uanset om børn og unge bor på døgninstitution, opholdssted eller i familiepleje må de professionelle samarbejde på tværs af kontekster for at kunne bakke mest muligt op om børnenes deltagelsesmuligheder i deres hverdagsliv. En sådan forståelse af socialpædagogik indebærer, at der først og fremmest er brug for viden om, hvad problemerne handler om, set ud fra børnenes perspektiver.
Bogen ønsker at inspirere til, at professionelle konkret udforsker, hvad det vil det sige at være barn og leve et hverdagsliv bosat udenfor eget hjem med forældre på afstand, på tværs af flere hjem, med professionelle omsorgspersoner, i søskendelignende børnegrupper og i udsatte positioner i daginstitution eller skole. Professionelle må følge børnene, engagere sig i deres liv og udforske sammen med dem og deres forældre, hvordan børnenes liv former sig, og hvordan de konkret oplever deres livssituation for at kunne støtte dem i at komme videre på trods af alvorlige problemer i livet. Børne- og ungeliv handler om at være med i aktiviteter, interesser og læringsmuligheder sammen med andre børn og unge i samfundets udviklingssammenhænge, og bogen udforsker, hvordan en socialpædagogisk indsats kan styrke, at børn og unge udenfor eget hjem bliver en del af disse almene barndomsforløb.
OriginalsprogDansk
ForlagKlim
ISBN (Trykt)978-87-7129-350-0
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • inklusion
  • anbringelse uden for hjemmet

Citationsformater