Hvilke motions- og sundhedsaktiviteter efterspørger eleverne på erhvervsuddannelserne?

Jørgen Theibel Østergaard, Kjeld Secher Petersen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

    98 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvilke motions- og sundhedsaktiviteter efterspørger eleverne i erhvervsuddannelserne?
    − Et forsøgs- og udviklingsarbejde for Ministeriet for Børn og Undervisning
    Denne projektrapport omhandler elevernes ønsker til motions- og sundhedsaktiviteter på erhvervsskolerne. Ni erhvervsskoler har inden for otte indgange til erhvervsuddannelserne leveret bidrag til undersøgelsen med elevinterview og spørgeskemaundersøgelser.
    Elevernes ønsker til motions- og sundhedsaktiviteter er samlet i et idékatalog, som forhåbentlig kan tjene til inspiration for lærere og elever.
    Undersøgelsen viser, at eleverne efterspørger en lang række tiltag inden for de faglige emner i uddannelserne, hvor der er mulighed for at komme ud af skolen, ud i naturen og undersøge, analysere og indsamle emner, som er relevante i den faglige undervisning.
    Eleverne efterspørger også mere lærerengagement og lærerinvolvering i aktiviteterne.
    Det sociale element spiller en stor rolle i elevernes hverdag på skolen, og eleverne ønsker, at der indarbejdes flere sociale aktiviteter inden for motion og sundhed, men også i andre skolesammenhænge.
    Eleverne efterspørger tillige mere medbestemmelse og indflydelse på valg af aktiviteter i skolen.
    Undersøgelsen peger også på, at skolens rum og omgivelser kan udnyttes langt bedre gennem en relativt lille investering i indretning, udstyr og redskaber.
    Eleverne vil gerne bruge pauser og mellemtimer mere aktivt, hvis der er udstyr og redskaber til aktiviteter.
    En del af eleverne bedømmer kantine og kantinemaden som værende for dyr og for usund. Eleverne efterspørger sundere og billigere produkter. Morgenmadsordningerne vurderes positivt af eleverne, og de vurderer fælles måltider med lærere og kammerater højt.
    Ud fra elevernes ønsker er der udviklet nogle værktøjer, som lærerne kan bruge i deres didaktiske overvejelser og til den mere konkrete planlægning. Disse værktøjer er: Elevønsker og -anbefalinger, Elevprofiler og Planlægning af motion på erhvervsskolerne ud fra elevønsker, elevprofiler og rapportens anbefalinger.
    Der er tillige beskrevet en række anbefalinger til at efterkomme elevernes ønsker ud fra idékataloget.
    Undersøgelsen viser også, at et flertal af eleverne ikke ønsker obligatorisk deltagelse i motios- og sundhedsaktiviteter. Men at eleverne samtidig ser en nødvendighed i, at motionsaktiviteter bliver obligatoriske, hvis alle elever skal deltage.
    Undersøgelsen viser endelig, og måske overraskende for nogle, at langt den overvejende del af eleverne generelt trives godt på skolen og i deres klasse/på deres hold.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagForlaget Metropol
    Antal sider43
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater