Abstract
Abstract. Artiklen præsenterer en kvalitativ undersøgelse af hvordan fagdidaktiske værktøjer fra natur/
teknik gav mening for fire erfarne lærere som tog et ekstra linjefag. Problemstillingen afdækkes med
inddragelse af overvejelser over hvilke faktorer der er i spil når lærere udvikler deres undervisningsfaglighed
(PCK). Resultater med afsæt i analyserede interviewdata viser at de fagdidaktiske værktøjer
især gav mening hvis de blev udfoldet i en specifik faglig undervisningssammenhæng. Anerkendelse
eller anbefaling fra kolleger ser ud til at spille en rolle for læreres efficacy og villighed til at afprøve
nyt. Desuden har det betydning at læreren relativt hurtigt får mulighed for at afprøve værktøjer og
med relativ succes.
I den fremadrettede perspektivering refereres der til hvordan dette må få betydning for hvorledes
vi driver læreruddannelse.
teknik gav mening for fire erfarne lærere som tog et ekstra linjefag. Problemstillingen afdækkes med
inddragelse af overvejelser over hvilke faktorer der er i spil når lærere udvikler deres undervisningsfaglighed
(PCK). Resultater med afsæt i analyserede interviewdata viser at de fagdidaktiske værktøjer
især gav mening hvis de blev udfoldet i en specifik faglig undervisningssammenhæng. Anerkendelse
eller anbefaling fra kolleger ser ud til at spille en rolle for læreres efficacy og villighed til at afprøve
nyt. Desuden har det betydning at læreren relativt hurtigt får mulighed for at afprøve værktøjer og
med relativ succes.
I den fremadrettede perspektivering refereres der til hvordan dette må få betydning for hvorledes
vi driver læreruddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 36-54 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - jun. 2011 |
Emneord
- CoRe/PaP-eR
- P-CKema
- PCK
- beliefs
- fagdidaktiske værktøjer
- folkepædagogik
- lektions studier
- self-efficacy
- undervisningsfaglighed