Hvordan danner pædagoger sig som fagpersoner

Jan Jaap Rothuizen, Line Togsverd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Da vi i 2011 fandt hvordan pædagogstuderende dannede sig en professionsidentitet, ved at overtage en diskursiv konstruktion der på autoritativ vis blev fremlagt i et filmklip, blev vi urolige. For ja, det kunne godt kaldes tilegnelse af professionsidentitet, men vi brød os ikke om den. Vores uro kom af, at vi hverken fandt pædagogisk faglighed eller selvdannelse. I artiklen sætter vi, ved at gå tilbage til Friedrich Schleiermachers forelæsning om opdragelsens teori fra 1826, lidt flere ord på pædagogisk faglighed og på det intime forhold mellem selvdannelse og pædagogisk faglighed. For selvom begrebet professionsidentitet kan synes centralt, giver det måske mere mening at omformulere spørgsmålet om dannelse af professionsidentitet til et spørgsmål om, hvordan studerende danner sig som fagpersoner. Ligesom artiklen begynder med en case, slutter den også med en case. Den første viser dannelse af professionsidentitet som et svar på spørgsmålet: hvordan er en pædagog i denne praksis, den anden viser en flig af dannelsen af fagpersonen, hvor spørgsmålet: hvordan vil jeg være pædagog? står centralt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind32
Udgave nummer126
Sider (fra-til)26-33
Antal sider8
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - dec. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater