Hvordan evaluerer vi, når vi evaluerer pædagogstuderendes praktik?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Praktikken på pædagoguddannelsen udgør cirka en fjerdedel af den samlede studietid. Men hvordan er evalueringen af praktikken
egentlig tilrettelagt og med hvilke konsekvenser? Artiklens formål er at identificere den gældende evalueringspraksis for uddannelsens tredje praktikperiode, diskutere denne i forhold til de opstillede evalueringskriterier for slutteligt at udvikle en kvalificeret evalueringstilgang til vurdering af praktikken. Det sker blandt andet med inddragelse af den gældende bekendtgørelse og eksemplificerende studieordningstekster, der – sammen med en række diskuterende tidsskriftsartikler i tilknytning til evaluering af praktikforløbet på pædagoguddannelsen – udgør det primære empiriske fundament. Artiklen henvender sig i særlig grad til professionssektoren og bidrager med nuancerede perspektiver på praktikevalueringen ved videregående uddannelser.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer28
Sider (fra-til)52-63
Antal sider12
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 15 jan. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Eksamen
  • Evaluering
  • Portfolio
  • Praktik
  • Pædagoguddannelsen

Citationsformater